Smoke on the water……da ta ta…..da, ta, ta, ta……

Nu kommer september och hösten Ă€r hĂ€r. Sommaren har som vanligt gĂ„tt vĂ€ldigt fort. Naturen Ă€ndrar sig i slutet pĂ„ augusti. Luften blir hög och klar. NĂ€tterna blir kalla. I dag hade vi endast 5 plusgrader! Det Ă€r det som gör att jag varje morgon nĂ€r jag kör till jobbet, nynnar pĂ„ en Deep Purple lĂ„t 😉

Jag gillar september. September har sĂ„ varma hĂ€rliga fĂ€rger och det Ă€r alltid dĂ„ som jag tar Ronnys systemkamera och gĂ„r ut och fotograferar. HĂ€r kommer ett litet ”september-galleri”.

Slamrekullens ”Anki och Pytte”.

Lilla Pytte, precis nyklĂ€ckt. Vad gör man om det bara blir en kyckling (av 16! Ă€gg)? Det funderade vi över ganska lĂ€nge och provade olika lösningar. En liten kyckling ska inte vara ensam, sĂ„ dĂ„ provade vi pĂ„ att dela av en lĂ„da med ett nĂ€t. PĂ„ ena sidan placerade vi tvĂ„ kycklingar som var 5 veckor, och pĂ„ andra sidan lilla Pytte. NĂ€r Pytte fick se de tvĂ„ andra kycklingarna skulle han in till dem. Han fastnade i nĂ€tet nĂ€r han försökte trycka sig igenom. NĂ€, det gick inte, vi tog bort nĂ€tet och tog bort en av de större kycklingarna. Den ena, den vi tror Ă€r en höna fick gĂ„ kvar med lilla Pytte. Skulle det fungera? Och det gjorde det. Inte en enda gĂ„ng vi har sett att hon varit elak eller ”pickat” pĂ„ den lille. NĂ€r de sover, ligger de bredvid varandra. Lille Pytte fick en snĂ€ll storasyster.

Under veckan ska vi fĂ„ fyra hönor frĂ„n MossahĂ€gnad. De kommer frĂ„n det första ”klĂ€cket” i början av sommaren. De hönorna Ă€r ca 14 veckor och om nĂ„gra mĂ„nader kan de lĂ€gga sitt första Ă€gg. Sedan Ă€r det meningen att vi ska föra ihop dem med vĂ„ra samt en tupp! Vi har inte haft tupp förut, men det kan vara bra för att hĂ„lla ordning i skocken.

Vi laddar för höst och höstbrasor. Det Ă€r kyligt pĂ„ morgonen, dĂ„ Ă€r det mysigt att tĂ€nda en liten ”morgonbrasa”. Ronny har laddat med ved i förrĂ„det och vi har prov-tĂ€nt kaminen i uthuset. Ibland blir det rökutveckling nĂ€r det inte har eldats pĂ„ lĂ€nge i den. Men det blev det inte i gĂ„r, den funkar som den ska.

Vi har slĂ€ppt kalendern för 2027, men bara hĂ€r och bara till er som bokar direkt med oss. SĂ„klart vill vi att vĂ„ra Ă„terkommande, kĂ€ra gĂ€ster ska fĂ„ första ”tjing”. Varmt vĂ€lkomna!

Screenshot

Önskar er alla en fin september.

Kram frÄn Lotta & Ronny.

Sval semester i Sverige? Inte denna vecka!

Hej pĂ„ er! HĂ€r sitter jag i vĂ€rmen (32° C) och skriver en blogg. Fastnade pĂ„ min skĂ€rmbild av domherrar i snöfall. Det kĂ€ndes lite uppfriskande och svalt för en stund. De turister som Ă„kt till Sverige för en lite svalare semester, har valt helt fel vecka! Vi har i flera dagar haft över 30 grader och strĂ„lande sol. Varmt och skönt, eller? Jo, om man bara sitter i skuggan och dricker kalla drycker, sĂ„ kan det vĂ€l vara ok. Jag och min vĂ€ninna, hade planerat en trip till Göteborg i gĂ„r, det var osmart! Att gĂ„ omkring pĂ„ gatorna i Göteborg gjorde oss totalt utmattade, svettiga och yra. Efter ett glas rosĂ© och min favorit – boa buns, tog spĂ„rvagnen till Saltholmen (dit kan man Ă€ven Ă„ka med bil), tog en skĂ€rgĂ„rdsfĂ€rja och Ă„kte till VrĂ„ngö. Det blev en hĂ€rligt tur med friska vindar och en hĂ€rlig glass.

Nu Ă€r Ă„rets höjdpunkter över pĂ„ Falkenbergs motorbana. Förra helgen var det ”VĂ€stkustloppet” och dennaI helgen var det ”Wheels & Wings” dĂ„ hela Falkenberg översvĂ€mmas med amerikanska bilar och motorcyklar. Detta i kombination med vĂ€rme och sol, gör att ALLA ska till kusten och dĂ„ gĂ€rna Skrea Strand. DĂ€r Ă€r otroligt mycket folk! DĂ„ Ă€r det skönt att vara hemma pĂ„ Slamrekullen, ta det lugnt och lĂ€sa en bra bok och kanske ett glas kallt rosĂ© vin.

Idag sa vi ”hej-dĂ„” till ett par frĂ„n Tyskland som varit hos oss i en vecka, sĂ„ nu gör jag stugan redo för nĂ€sta par som kommer i morgon. Det Ă€r tur att det finns en aircondition i stugan nĂ€r man ska stĂ€da i denna vĂ€rme!

Dessutom har vi ju vÄra smÄ, söta kycklingar att ta hand om. De mÄste ha vÀrmelampa, sÄ de fryser inte heller. Ca, 30 grader ska de ha, annars fryser de.

Förra helgen föddes de. De flesta Ă€r nu 8 dagar och har redan vuxit och blivit kaxiga. Äter och fightas och flera av dem har redan lĂ€rt sig att sitta pĂ„ pinne. Försöker att vara en god hönsmamma Ă„t dem. Det bĂ€sta de vet Ă€r havregryn och smulad Ă€ggula. NĂ„gra veckor till under vĂ€rmelampa, sedan ska de fĂ„ vara ute pĂ„ dagarna.

Nya visitkort, för de gamla var slut!

HÀr har vi dem! Har inte Àndrat sÄ mycket pÄ designen, Bara fÀrgen pÄ texten, samt att vi nu har vi en fin baksida ocksÄ. QR-koden gör att man kommer direkt till denna blogg, bra va? Har ocksÄ pysslat lite med nya tavlor pÄ sovloftet. Det tog nog ett Är innan jag bestÀmde mig för att vi skulle ha dessa djurbilderna.

Vi sĂ€ger ”hej” frĂ„n Slamrekullen och önskar alla en hĂ€rlig sommar!

Ha det gott!

Skrea strand.

Slamrekullen – 10 Ă„r av uthyrning!

Det var midsommarhelgen för 10 Ă„r sedan som vi hade vĂ„ra första gĂ€ster i stugan. De var frĂ„n Holland. Vi var sĂ„ spĂ€nda pĂ„ vad de skulle tycka. Om vĂ„r stuga skulle vara tillrĂ€cklig och ha de bekvĂ€mligheter som gĂ€ster önskade. Undan för undan gjorde vi förbĂ€ttringar. I början hade vi ingen frys, ingen altan pĂ„ baksidan, dĂ€r var bara jord och ogrĂ€s, ingen grill osv. TĂ€nk sĂ„ mĂ„nga gĂ€ster som bott hos oss under dessa tio Ă„r, sĂ„ mĂ„nga hĂ€rliga gĂ€ster och de flesta har denna flagga đŸ‡©đŸ‡Ș

HĂ€r korkar Ronny upp champagnen đŸŸ pĂ„ Marstrand (ett av vĂ„ra favoritstĂ€llen – i solsken). FÖR NU SKA VI FIRA – HELA SOMMAREN!! NEJ FÖRRESTEN – HELA ÅRET!!

Vi vill visa er nĂ„gra gamla bilder frĂ„n hur det sĂ„g ut pĂ„ Slamrekullen nĂ€r vi började hyra ut. Vad vi fixade med mĂ„naderna före vi hade vĂ„ra första gĂ€ster. Ronny anlade en altan, byggde en spaljĂ©, anlade grĂ€smatta och jag lade klinkers i badrummet och byggde en trĂ€gran som tĂ€nds varje jul! Det var mycket mer ”lull-lull” och ”pynt” i stugan pĂ„ den tiden. Nu Ă€r det mer avskalat, men Ă€ndĂ„ ombonat och det Ă€r viktigt att allt som vĂ„ra gĂ€ster behöver finns i stugan – till exempel en spinnrock…..🙄

MĂ„nga hĂ€rliga gĂ€ster har bott hos oss pĂ„ Slamrekullen. MĂ„nga som blivit vĂ„ra kĂ€ra vĂ€nner och som Ă„terkommer till oss varje Ă„r – Vi Ă€r sĂ„ glada och tacksamma för det.

Vissa gĂ€ster gillar vintern bĂ€st, (med alla julmarknader, brasor och juleljus och kanske snö), andra föredrar vĂ„r eller höst (inte för varmt och inte för kallt). NĂ„gra vill shoppa pĂ„ GekĂ„s, andra vill vandra i skogen eller njuta av tystnaden och lugnet hĂ€r i skogen. NĂ„gra vill fiska, plocka svamp och bĂ€r eller ro ut med bĂ„ten, gemensamt för dem alla Ă€r att de vill se Ă€lg! Och ibland lyckas det. đŸ«Ž

En liten sötnos (Àlgkalv) som jag fotograferade för nÄgra Är sedan. (Mamma Àlg var ocksÄ i nÀrheten).

Vi vill önska alla en hÀrlig sommar och hoppas vi ses snart igen. Kramar frÄn Lotta & Ronny.

Vi vÀntar tillökning!

Nya smÄ hönor Àr pÄ gÄng.

Tillsammans med min granne, Lena, gör vi nu nya đŸ„đŸ„kycklingar!

De gamla börjar ta slut, de har blivit för gamla. Vi har ju ett hönshus med sju hönor som ger oss fina Ă€gg varje dag. TyvĂ€rr producerar dessa hönor (Lohmann) bara Ă€gg i ca 2 Ă„r. NĂ€r vi började med höns, sĂ„ ville jag ha en sort som heter Hedemora, en gammal svensk ras som lĂ€gger Ă€gg under mycket lĂ€gre tid och som ocksĂ„ lever lĂ€gre. I Lenas hönsgĂ„rd Ă€r tuppen (Jonas) av rasen Hedemora. Dessa kycklingar blir alltsĂ„ en korsning mellan ”Ă€gglĂ€ggarna” Lohmann och Hedemora. Vi kanske borde kalla dem ”Lomora”? Vad har ni för höns? Jo, vi har Lomora! LĂ„ter ganska bra.

Lena har en Ă€ggklĂ€ckningsmaskin. Ca, 21 dagar tar det för att det ska bli en 🐣 kyckling. Utav 20 Ă€gg var det bara 8 som blev kycklingar. (Jonas fĂ„r skĂ€rpa sig!) Nu Ă€r det en ny ”bakning” pĂ„ gĂ„ng med 16 nya Ă€gg som ska klĂ€ckas om nĂ„gon vecka. Sedan ska jag fĂ„ lĂ„na klĂ€ckaren! Vi ska klĂ€cka egna kycklingar pĂ„ Slamrekullen. Det ska bli sĂ„ spĂ€nnande. HĂ€r kommer en film till frĂ„n nĂ€r vi flyttade kycklingarna frĂ„n klĂ€ckaren. SĂ„ ulliga och gulliga!

VĂ€lkommen sommar! ☀

SĂ„ hĂ€r kan det se ut med fem mĂ„naders mellanrum – roligt med kontraster…..

Äntligen Ă€r det sommar. Det surrar och kvittrar, hoppar och prasslar över allt. I helgen har vi fixat och stĂ€dat bĂ„de inne i vĂ€xthuset och utanför. Vi Ă€r redo för sommarens grillkvĂ€llar, bubbel-mys och kaffestunder. Efter nĂ„gra timmars hĂ„rt arbete, var vi vĂ€rda en sommarsallad med hĂ€rlig, kall och bubblande tysk đŸ‡©đŸ‡Ș đŸ„‚champagne!

Vi ser fram emot hĂ€rliga dagar med bĂ„de gamla kĂ€ra gĂ€ster, men ocksĂ„ mĂ„nga nya som hittat oss. Vi önskar alla en hĂ€rlig Juni. Lotta, Ronny & Svante🐈‍⬛

Karlskrona – ett vĂ€rldsarv

Hej pĂ„ er, vĂ„ra kĂ€ra gĂ€ster. Det Ă€r sĂ„ roligt att höra att ni lĂ€ser vĂ„r blogg och Ă€r intresserad av vad som hĂ€nder pĂ„ vĂ„rt lilla Slamrekull. Det Ă€r faktiskt mĂ„nga som undrar över vart vi Ă„ker nĂ€r vi vill ut och resa. Mitt förstahands val blir dĂ„ SkĂ„ne och Österlen. Dit Ă„tervĂ€nder vi ofta. Det Ă€r sĂ„ vackert dĂ€r (Kivik, Brösarps backar, Stenshuvud, Simrishamn, Ystad). God mat, vackra vyer och alla Ă€ppelodlingar. BĂ€sta tid för ett besök Ă€r i mĂ„naden Maj, för dĂ„ blommar Ă€ppeltrĂ€den. Juni Ă€r ocksĂ„ fint, liksom slutet pĂ„ Augusti och hela September. Kan inte rekommendera Juli, eftersom dĂ„ Ă€r det fullt med turister dĂ€r. Mitt andrahands val Ă€r BohuslĂ€n, och dĂ„ gĂ€rna Marstrand. (Se blogg frĂ„n förra sommaren dĂ„ vi var dĂ€r.)

Hemlig resa till Karlskorna.

Det var dags för födelsedag och hemlig resa för Ronny. Bilen rullade mot Blekinge och Karlskrona, dĂ€r Ronny lĂ„g i lumpen pĂ„ 70-talet. (PĂ„ jagaren SmĂ„land.) Det blev en helg som gick i ”marinens tecken”. Det var krigsbĂ„tar, u-bĂ„tar, kallt krig och varmt krig. Det Ă€r mycket som Ă€r hemligt i den staden. Det mĂ€rker man nĂ€r man anvĂ€nder Google map.

Staden ett vĂ€rldsarv, ”Örlogsstaden Karlskorna”, vilket jag inte visste förrĂ€n jag ”googlade” och letade efter saker att titta pĂ„. Jag lĂ€ser: Karlskrona prĂ€glas av sin marina historia, vilken ocksĂ„ har gett staden dess karaktĂ€r med stĂ€ndigt nĂ€rvarande skĂ€rgĂ„rdskĂ€nsla och olika former av örlogsverksamhet. Karlskorna grundades 1680 och mer Ă€n 340 Ă„r senare uppfyller fortfarande staden sin funktion, fortsĂ€tter att utvecklas och representerar en viktig örlogsstad för Sverige Ă€n idag”.

Vi gick pĂ„ marinmuseum, det tog tvĂ„ timmar att se allt. SpĂ€nnande! Vi gick in i den stora u-bĂ„ten (Neptun). 50 meter lĂ„ng, man trodde ju att den skulle vara stor och rymlig inuti ocksĂ„, men det var den inte! Usch! Skulle aldrig klara av att Ă„ka instĂ€ngd i den under vatten. Jag hade brĂ„ttom att komma ut nu ocksĂ„ ska jag sĂ€ga. Det stod folk i vĂ€gen och skulle glo pĂ„ alla smĂ„ mojĂ€nger, knappar och periskop – flytta er! Jag mĂ„ste ut!

Som ni ser, sĂ„ kĂ€nner sig Ronny mer lugn och tillfreds i detta marina Ă„bĂ€ke! Vi följde med pĂ„ en guidad tur pĂ„ museet. Det gillar jag. NĂ€r nĂ„gon som verkligen kan, berĂ€ttar om spĂ€nnande saker. (Saker som man tidigare gissat och gissat fel). Det fanns en sĂ„ kallad ”vraktunnel” under huset. NĂ€r vi gick ner i den sĂ„g vi, genom fönstren, ett vrak som lĂ„g dĂ€r. Trodde ju att nĂ„gon lagt dit nĂ„gra trĂ€bitar för att det skulle se verkligt ut – se ut som ett vrak frĂ„n förr. Vi fick sedan veta att det faktiskt var Ă€kta! Det Ă€r med största sannolikhet örlogsskeppet Prins Carl frĂ„n 1684 som ligger dĂ€r! NĂ€stan lika gammalt som Wasa! Dessutom var alla modeller av gamla skepp Ă€kta! De byggde upp dem i skala: 1:6 för att visa hur de sĂ„g ut. Tyckte att det borde skrivas ut tydligare, att dessa modeller faktiskt var frĂ„n slutet pĂ„ 1600-talet. Fantastiskt!

BrÀndholm

Sedan var det ju den lilla ön….. helt underbar med sina smĂ„ röda stugor med vita knutar. Troligen Sveriges vackraste koloniomrĂ„de.

Till höger om ön, lÄg kruthuset! (Det fanns tvÄ stycken, pÄ var sin ö). TÀnk vad mycket krut som behövdes förr och inte ville man ha det inne i stan inte!) Karlskrona var en trevlig liten stad. Ganska öde sÄ hÀr i början av Maj.

Nu börjar det vankas sol och vĂ€rme hĂ€r. Om nĂ„gra dagar ska vi fĂ„ 20° och sol! Kanske blir det en liten försmak av sommaren. DessvĂ€rre Ă€r det vĂ€ldigt torrt hĂ€r. Vi skulle behöva regn faktiskt. Men det Ă€r ju inte sĂ„ kul, med regn, roligare med sol……

Trevlig helg frĂ„n Slamrekullen. (Älgen sĂ„g jag i förrgĂ„r)

PĂ„sken Ă€r hĂ€r đŸŁ

PÄsken Àr hÀr!

Nu börjar det bli varmare, ljusare och vi vet att den hÀrliga varmvÄren och sommaren ligger framför oss. Redan i torsdags hade vi 25! grader. Det var nÀstan lite jobbigt. Det blev varmt och svettigt. Inga sommarklÀder hade jag i garderoben! Dessutom hade jag Äkt till Falkenberg, till vÄr lilla stuga pÄ stranden. Hade tÀnkt ta en promenad dÀrifrÄn in till staden (skulle klippa mig), pÄ vÀgen dit gick det bra, men hemvÀgen blev svettig!! Sedan blev det första solningen med kaffe och bok pÄ stranden!

Det Ă€r dags att sĂ„ smĂ„ frön som ska bli stora tomatplantor eller blommor. Vi har röjt ut vĂ€xthuset pĂ„ allt ”bröte” som samlat sig dĂ€r under höst och vinter. Nu ska det möbleras efter odling. SĂ„ klart mĂ„ste det finnas en liten hörna dĂ€r jag kan sitta och se nĂ€r allt vĂ€xer och gror. Dricka kaffe (eller vin) och bara njuta av mina vĂ€xter.

För nĂ„gra veckor sedan stĂ„dde jag nĂ„gra tomatfrö i sĂ„-jord. Vad Ă€r det för fel pĂ„ den jorden? JodĂ„, fröna grodde och vĂ€xte upp och sĂ„g sĂ„ fina ut. DĂ€refter förvĂ€ntar jag mig att de vĂ€xer pĂ„, och blir större och finare. Men det gör de inte! De vissnar ner och dör! Vet att detta hĂ€nde Ă€ven förra Ă„ret och jag fick sĂ„ om, men dĂ„ i riktig nĂ€ringsrik jord. Jag ska aldrig mer köpa sĂ„-jord! Idag har jag sĂ„tt fler tomater – i tomatjord och petunior i blomjord. Hur svĂ„rt kan det vara? Det stĂ„r ju pĂ„ pĂ„sarna vad jorden ska anvĂ€ndas till….. Jag sĂ„g en dam pĂ„ tv!! Hon kunde odla hon! Jag fick ett fantastiskt bra tips av henne, nĂ€r det gĂ€ller att sĂ„ frön. Hon brukade först lĂ€gga nĂ€ringsrik jord i botten, sedan sĂ„-jorden ovanpĂ„! Fröet gror i sĂ„-jorden, nĂ€r rötterna utvecklas och kommer lĂ€ngre ner i krukan möter de – (just det) den mumsiga, nĂ€ringsrika odlarjorden!! SĂ„ gissa vem som har sĂ„tt om flera av tomatfröna nu???

Det har faktiskt varit vĂ€ldigt ledsamma dagar hĂ€r pĂ„ Slamrekullen. Vi har förlorat vĂ„r lille Sven-Ingvar-katt. Vi hade en tid hos veterinĂ€ren med Svennis förra torsdagen. Han hade en bula i underkĂ€ken. Vi trodde att det var en inflammerad tand. Det var det inte. Det var en tumör i kĂ€ken som vĂ€xt ner i kĂ€kbenet. Även lymfkörteln pĂ„ sidan var angripen. Lille Svennis fick hjĂ€lp över ”regnbĂ„gsbron” och jag Ă€r sĂ„ ledsen. Var inte alls beredd pĂ„ att det var en tumör, det skulle ju vara en inflammation i en tand och de skulle fixa det. Jag var med honom hela tiden, de till och med tĂ€nde ett ljus. Han kĂ€nde inget, bara somnade. Nu har vi begravt honom framför dammen, under Ă€ppeltrĂ€det. Nu Ă€r Svante ensam katt hĂ€r pĂ„ Slamrekullen, sĂ„ vi kanske mĂ„ste fixa honom en ny liten kompis till sommaren.

Screenshot

VĂ„ra vĂ„rbestyr……Ă€r ju de samma varje Ă„r. Vi luntar (eldar gammalt grĂ€s), vi röjer vĂ€xthus, sĂ€tter fram trĂ€dgĂ„rdsstolar och bord, sĂ€tter bĂ„ten i sjön och grĂ€sklipparen i kojan, tar fram grillarna, gör ute-höns-gĂ„rden i backen, allt för att vara redo inför fina dagar pĂ„ Slamrekullen. NĂ€stan allt det dĂ€r Ă€r fĂ€rdigt (bara bĂ„ten kvar), sedan Ă€r vĂ„rbestyren över.

PĂ„sken firar vi bĂ€st hĂ€r hemma pĂ„ Slamrekullen! Vi har vĂ„ra kĂ€ra Annette och Kay i stugan. De ska vara hos oss i flera veckor och jobba pĂ„ sin egen stuga som ligger i nĂ€rheten. Idag pĂ„ pĂ„skafton ska vi Ă„ka till Laxbutiken i Heberg med vĂ€nner och Ă€ta deras goda ”pĂ„skbuffĂ©”. Vi hade hoppats kunna inviga vĂ„r nya gill i helgen, men vĂ€dret ser inte sĂ„ gynnsamt ut – tyvĂ€rr.

Önskar er alla en glad pĂ„sk frĂ„n Slamrekullen!

Är det inte hĂ€rligt!

En lĂ„da vĂ„r! I torsdags var jag pĂ„ ”TrĂ€dgĂ„rdsmĂ€steriet FaurĂ„s” – min nya favorit nĂ€r det gĂ€ller vĂ€xter och blommor. VĂ€xthusen var fulla med fĂ€rggranna pensĂ©er. FĂ€rgerna gick mestadels i blĂ„tt och gult – Sveriges🇾đŸ‡Ș fĂ€rger, men ocksĂ„ Ukrainas. đŸ‡șđŸ‡Šâ™„ïž Vilken fĂ€rgprakt och vilken doft! Det var svĂ„rt att vĂ€lja vilka jag skulle ta med mig hem, sĂ„ det blev lite av varje. En fĂ€rgsprakande lĂ„da med hĂ€rliga blommor.

Visst mĂ€rks det att vĂ„ren Ă€r hĂ€r. Det kvittras och bubblas och ”kvackas” (grodorna i dammen) och alla vill lunta! (BrĂ€nna bort gammalt torrt grĂ€s). Idag hade jag ”röj” vid vĂ€xthuset och det betyder att jag bara mĂ„ste elda lite ocksĂ„. Jag fick bra fart i min egen ”eldkorg” (gjord av en gammal soptunna). Löv, kvistar och gammal mossa brann sĂ„ fint. Över hela Slamrekullen osade det vĂ„r – precis som jag gjorde efterĂ„t. Men det fĂ„r man ta, det Ă€r en del av upplevelsen med att elda pĂ„ vĂ„ren – att man osar rök.

Idag fick jag en fin skylt. ”Lottas garden”, blev sĂ„ glad för den och den passar sĂ„ bra pĂ„ pĂ„ nĂ€tet som björnbĂ€rsbusken klĂ€ttrar pĂ„. VĂ„rens första smĂ„ vitsippor hade ocksĂ„ vĂ„gat sig fram precis som en groda som hoppade ut pĂ„ plattorna framför mig. Den skulle sĂ€kert ner till dammen pĂ„ poolparty. đŸ„ł

Idag var det en (delvis) solförmörkelse. Jag försökte hitta nĂ„got att blĂ€nda av solen med, men hittade inget. Plötsligt drog det in tunna moln framför solen, dĂ„ syntes det tydligt att mĂ„nen blockerade solen litegrann. Men jag tycker att det Ă€r mer spĂ€nnande med norrsken. För nĂ„gra kvĂ€llar sedan, fick jag ett meddelande frĂ„n min granne. ”DET ÄR NORRSKEN NU!” Jag hade precis krupit ner i sĂ€ngen med min bok. Upp, pĂ„ med jacka, skor, var Ă€r mobilen? JodĂ„, jag fick lite bilder pĂ„ norrskenet ocksĂ„. TyvĂ€rr har vi ganska mycket skog som skymmer sikten mot norr, men man kan Ă€ndĂ„ se det ganska bra. (Det Ă€r en bil som kommer pĂ„ vĂ€gen och lyser upp trĂ€den lite mystiskt….)

Vi Ă€lskar djur. đŸ©· Svante Ă€lskar att ”fĂ„gelskĂ„da” pĂ„ alla fĂ„glar som landar i dammen ……. ofta nöjer han sig inte med det, utan han mĂ„ste smaka lite ocksĂ„, men dessa stora Ă€nder gĂ„r han inte pĂ„. Katterna gillar inte heller nĂ€r vi har hundar som gĂ€ster i stugan. DĂ„ hĂ„ller de sig gĂ€rna undan och tittar pĂ„ dem pĂ„ avstĂ„nd. Just nu har vi besök av en cool hund som heter Troll.

Give me five!

HĂ€r har vi honom – Troll! Ronnys stora kompis frĂ„n Schleswig – Holstein, som bor hos oss nu med sin husse och matte. (Det var dem jag fick den fina skylten av idag). Troll Ă€r en labradoodle och han Ă€r mĂ€ktig! För nĂ„gra dagar sedan hade Ronnys son och en granne till oss sett stora tassavtryck i vĂ€gen och undrat vad ”tusan” detta kan vara? Lodjur? Varg? Björn? Jag vet, sa Ronny – det Ă€r Troll!

Ha det sĂ„ gott – snart Ă€r det pĂ„sk!

Lotta & Ronny

Bifogar vĂ„r boknings kalender, det finns nĂ„gra dagar lediga varje mĂ„nad framöver 😉

Kvarnar och vÀtteskÀgg.

Det Àr kallt, kallt, kallt! Termometern visar -10. I förra veckan var jag ute med kameran.

Det var nĂ„gra minusgrader och allt var vitt och frostigt. Det var dĂ„ som jag hittade massor av ”vĂ€tteskĂ€gg” nere vid Trollsjön! Har aldrig sett sĂ„ mycket förut. Trodde först det var nĂ„gon konstig svamp, men efter en nĂ€rmare analys……. Det var is – hĂ„ris, kallas det ocksĂ„ för. HĂ€r följer mina bĂ€sta bilder frĂ„n min utflykt med kameran.

PĂ„ vĂ€gen ner mot Trollsjön, gĂ„r det en grusvĂ€g upp till höger. Om man följer den kommer man till en bĂ€ck. Det Ă€r ”kvarnabĂ€cken”. DĂ€r fanns (precis som namnet skvallrar om) förr en kvarn. Det var en sk. skvaltkvarn.

HĂ€r porlar vattnet i kvarndammen.

HÀr följer ett litet stycke om kvarnarnas historia i Sverige: Vattendrivna kvarnar har funnits i Sverige sedan 1200-talet. Skvaltkvarnen Àr den enklaste vattendrivna kvarnen för malning av sÀd. Den anvÀndes i smÄ bÀckar och vattendrag. AnlÀggningen bestod av en fördÀmning, en vattenrÀnna och sjÀlva kvarnhuset. Vattenflödet leddes till kvarnhjulet i trÀrÀnnan. Skvaltkvarnen hade ett liggande vattenhjul pÄ samma axel som den roterande kvarnstenen, vilket krÀvde liten fallhöjd. Kvarnbyggnaden lÄg antingen över vattenfÄran eller med ena Ànden utskjutande över. Ofta var det bara möjligt att mala sÀd under vÄr och höst nÀr vattenflödet var tillrÀckligt.

SÄ hÀr kan det ha sett ut vid skvaltkvarnen i kvarnabÀcken. (Bilden Àr frÄn en skvaltkvarn i SÀllstorp.)

Screenshot

Det finns mĂ„nga lĂ€mningar av gamla vattenkvarnar. Om byggnaderna Ă€r borta kan man ofta ser spĂ„r av den, ex grundstenar, dammfĂ€sten eller spĂ„r efter kvarnvĂ€gen. Inte sĂ€llan ligger nĂ„gon eller nĂ„gra kvarnstenar kvar pĂ„ platsen…..

Redan under medeltiden försökte de stora jordĂ€garna, adelsmĂ€nnen, kyrkan och kronan att motverka böndernas egna ”husbehovskvarnar” för ju fler bönder som var hĂ€nvisade till att mala sin sĂ€d (mot avgift) ”tull” i en av de stora jordĂ€garnas kvarnar, desto större ekonomisk förtjĂ€nst gjorde kvarnĂ€garen. FrĂ„n slutet av 1400- talet till början 1800-talet var det svĂ„rt att fĂ„ anlĂ€gga nya kvarnar, bĂ„de husbehovskvarnar och tullkvarnar. I vissa omrĂ„den förbjöds dem helt sĂ„ att de inte skulle konkurrera ut nĂ„gon Ă€ldre kvarn eller orsaka förĂ€ndringar i vattenflödet. Under 1800-talet övergav allt fler bönder sina enkla kvarnar för de elektriskt överlĂ€gsna hjulkvarnarna som malde effektivare och gav finare mjöl. Dessa enklar skvaltkvarnar försvann ur allmĂ€nt bruk vid 1900-talets början.

Det skulle vara roligt att veta nĂ€r, och hur lĂ€nge ”vĂ„r” skvaltkvarn var i bruk. Om man tĂ€nker pĂ„ att den tillhör den stora gĂ„rd som vi har i nĂ€rheten, och att den gĂ„rden har anor lĂ„ngt bakĂ„t i tiden (1500-talet) kanske Ă€nnu lĂ€nge. SĂ„ borde man ju kunna gissa pĂ„…..nĂ„gonstans mellan 1500 – 1900 talet. SĂ„ har jag gjort en sk. helgardering!

Önskar alla en fin vinterdag. Vi har – 8 just nu.

VĂ€lkommen 2025

HĂ€r sitter vĂ„r lille ”trapp-katt” med snö i ögonen. Det ser ut som om han har dragit ner en mössa över huvudet, sĂ„ han slipper se. Han fĂ„r illustrera starten pĂ„ 2025. Det Ă€r svĂ„rt att pigga upp sig nĂ€r allt Ă€r sĂ„ grĂ„tt och trist och mörkt. Lite snö har vi haft, men efter en vecka har den försvunnit med lĂ„gtrycken frĂ„n Atlanten. Nu nĂ€r juleljusen plockas ner, dĂ„ blir allt sĂ„ mörkt i nĂ„gra mĂ„nader. Januari och Februari Ă€r sĂ„ dystra. I gĂ„r visade sig solen lite och jag tog lite biler. Isen var bara ”nattgammal” men det hindrar inte Svante att traska ut pĂ„ den……

– Du Svante, jag tycker inte du ska gĂ„ ut pĂ„ isen, den Ă€r tunn!

Titta pĂ„ blicken han ger mig…… ”tror du jag bryr mig!”

En eftermiddag ville Ronny testa en ny sorts grill. Han hade fÄtt tips om hur man kunde elda i en stubbe. Först tog han motorsÄgen och delade stubben som en tÄrta i 6 bitar. Sedan sprutade han pÄ tÀndvÀtska och tÀnde pÄ. Det brann sÄ fint. Som en fackla pÄ grÀsmattan. TyvÀrr tog det ca tvÄ timmar innan det blev klart för grillning och sÄ lÀnge kunde vi inte vÀnta. Men nu vet vi det tills nÀsta gÄng.

Som vanligt nÀr det inte hÀnder sÄ mycket hÀr pÄ Slamrekullen, sÄ brukar jag skriva om katterna, eller att vi eldar nÄgot och lite bilder pÄ stugan. SÄ jag kan konstatera, att sÄ blir Àven denna första blogg 2025. Lite katter, lite eld och lite stuga. Julen Àr nu borttagen i stugan, det Àr bara den lilla julgranen som fortfarande lyser pÄ terrassen.

Vi ser fram emot ljusare tider tillsammans med vÄra kÀra gÀster.

Varmt vÀlkomna till Slamrekullen ska ni vara.

Lotta & Ronny

GOD JUL ❀ frĂ„n Slamrekullen đŸŽ„

I Ă„r blir det en grön jul, utan snö. ❄”Ja-ja” det fĂ„r gĂ„…. Men det hade varit roligare med lite….❄

Dessa bilder Ă€r frĂ„n förra Ă„ret, sĂ„ det Ă€r tur att man kan titta pĂ„ dem och njuta lite. Men som vi sa, den kommer nog……snön. Vi har aldrig haft en vinter utan, men vem vet?

Idag Ă€r det julafton. 🎄 Är det bĂ€sta dagen pĂ„ Ă„ret? Detta frossande i mat, godis och julklappar pĂ„ en och samma dag. SjĂ€lv tycker jag att det Ă€r trevligt att njuta av julen i smĂ„ portioner. En stressfri jul vill jag ha. DĂ€rför Ă€r hela December jul hos oss. Vi gör det julfint redan första advent, med gardiner, ljus och granar. Julgranen klĂ€s den 2;a advent. Eftersom den stĂ„r i uterummet dĂ€r det Ă€r kallt, barrar den inte. Tomtarna brukar dyka upp runt Lucia. Samtidigt som detta pĂ„gĂ„r kan man Ă€ta julmat och göra julgodis (blev bara en sort i Ă„r) och pepparkakor.

Ett besök pĂ„ ”jul pĂ„ Liseberg” i Göreborg, Ă€r ett mĂ„ste i juletid. I Ă„r var vi (Annette och jag) dĂ€r i söndags, pĂ„ fjĂ€rde advent. SĂ„ sent har jag aldrig varit dĂ€r. Annette hade aldrig varit i Göteborg, sĂ„ vi gick stora (guidade) stadsrundan, ner för Avenyn, Haga, Saluhallen, NK, runt Heden och till Liseberg. NĂ€stan 19000 steg den dagen! SĂ„ klart hade vi vĂ€tskestopp lĂ€ngst vĂ€gen, men Ă€ndĂ„!

BÄde i Haga och pÄ Liseberg var det julmarknader. Mat, godsaker och massor, massor av juleljus. Massor av folk var det ocksÄ. Men perfekt vÀder! Förra Äret gick jag och frös i minusgrader, Nu hade vi ett par grader plus och det var perfekt.

Göteborg Ă€r sĂ„ fint i ”juleskrud” SÅ vĂ€rt ett besök 🎄 (Se i lĂ€nken nedan).

I gĂ„r hade vi lite ”uppesittarkvĂ€ll”. Det Ă€r den kvĂ€llen som hela Sverige spelar ”Bingo-lotto” pĂ„ tv. I vanliga fall brukar vi göra det ocksĂ„, men inte i gĂ„r. I gĂ„r provsmakade vi skinkan, genom att Ă€ta upp nĂ€stan hela! Och det var meningen det. Aldrig Ă€r skinkan sĂ„ god som nĂ€r den Ă€r griljerad och klar. Lite ljummen lĂ€gger man den pĂ„ vörtbröd och har senap eller skivade rödbetor pĂ„. Det blev mĂ„nga mackor!! Jag gör skinkan i stekpĂ„se med en kryddblandning pĂ„ hela nejlikor, kryddpeppar, rosmarin, lagerblad och basilika, som ”klappas” in i skinkan. Den doftar sĂ„ gott.

Mycket mat blir det till jul! Det Ă€r sĂ„ det ska vara. Till jul ska alla fĂ„ Ă€ta sig mĂ€tta – det Ă€r tradition sedan det gamla bondesamhĂ€llet. I flera veckor förbereddes julen. Än idag vet man att pĂ„ ”Annadagen” (nĂ€r Anna har namnsdag den 9,e December ska lutfisken lĂ€ggas i blöt). Allt stĂ„r i den gamla ”bondepraktikan”. Inte mycket av det som stĂ€mmer idag, men maten, den finns kvar. Om man inte skulle blivit mĂ€tt av all mat pĂ„ julbordet, sĂ„ gör man det garanterat av efterrĂ€tten – Ris a la Malta! Risgrynsgröt med grĂ€dde (i lika mĂ€ngd) och lite vaniljsocker och florsocker, toppat med mandariner och en sĂ„s pĂ„ mixade jordgubbar.

Nu har vi varit pĂ„ julmarknad, provsmakat bĂ„de skinka och ris a la malta, nu MÅSTE vi provtĂ€nda tomteblossen! 🎇I Ă„r har jag en hel pĂ„se med tomtebloss i olika storlekar och fĂ€rger som vi fĂ„tt av Manuela och Sven. Julen Ă€r rĂ€ddad!

Ibland roar jag mig med att gÄ ut och tÀnda dem i en gran. Det Àr sÄ fint att se dem spraka och fÄ snön att glittra, men i Är fÄr ni en gammal bild (i vÀntan pÄ snön).

Vi önskar alla en riktigt GOD JUL!