
Nu kommer september och hösten Ă€r hĂ€r. Sommaren har som vanligt gĂ„tt vĂ€ldigt fort. Naturen Ă€ndrar sig i slutet pĂ„ augusti. Luften blir hög och klar. NĂ€tterna blir kalla. I dag hade vi endast 5 plusgrader! Det Ă€r det som gör att jag varje morgon nĂ€r jag kör till jobbet, nynnar pĂ„ en Deep Purple lĂ„t đ
Jag gillar september. September har sĂ„ varma hĂ€rliga fĂ€rger och det Ă€r alltid dĂ„ som jag tar Ronnys systemkamera och gĂ„r ut och fotograferar. HĂ€r kommer ett litet ”september-galleri”.





















Slamrekullens ”Anki och Pytte”.


Lilla Pytte, precis nyklĂ€ckt. Vad gör man om det bara blir en kyckling (av 16! Ă€gg)? Det funderade vi över ganska lĂ€nge och provade olika lösningar. En liten kyckling ska inte vara ensam, sĂ„ dĂ„ provade vi pĂ„ att dela av en lĂ„da med ett nĂ€t. PĂ„ ena sidan placerade vi tvĂ„ kycklingar som var 5 veckor, och pĂ„ andra sidan lilla Pytte. NĂ€r Pytte fick se de tvĂ„ andra kycklingarna skulle han in till dem. Han fastnade i nĂ€tet nĂ€r han försökte trycka sig igenom. NĂ€, det gick inte, vi tog bort nĂ€tet och tog bort en av de större kycklingarna. Den ena, den vi tror Ă€r en höna fick gĂ„ kvar med lilla Pytte. Skulle det fungera? Och det gjorde det. Inte en enda gĂ„ng vi har sett att hon varit elak eller ”pickat” pĂ„ den lille. NĂ€r de sover, ligger de bredvid varandra. Lille Pytte fick en snĂ€ll storasyster.
Under veckan ska vi fĂ„ fyra hönor frĂ„n MossahĂ€gnad. De kommer frĂ„n det första ”klĂ€cket” i början av sommaren. De hönorna Ă€r ca 14 veckor och om nĂ„gra mĂ„nader kan de lĂ€gga sitt första Ă€gg. Sedan Ă€r det meningen att vi ska föra ihop dem med vĂ„ra samt en tupp! Vi har inte haft tupp förut, men det kan vara bra för att hĂ„lla ordning i skocken.
Vi laddar för höst och höstbrasor. Det Ă€r kyligt pĂ„ morgonen, dĂ„ Ă€r det mysigt att tĂ€nda en liten ”morgonbrasa”. Ronny har laddat med ved i förrĂ„det och vi har prov-tĂ€nt kaminen i uthuset. Ibland blir det rökutveckling nĂ€r det inte har eldats pĂ„ lĂ€nge i den. Men det blev det inte i gĂ„r, den funkar som den ska.




Vi har slĂ€ppt kalendern för 2027, men bara hĂ€r och bara till er som bokar direkt med oss. SĂ„klart vill vi att vĂ„ra Ă„terkommande, kĂ€ra gĂ€ster ska fĂ„ första ”tjing”. Varmt vĂ€lkomna!

Ănskar er alla en fin september.
Kram frÄn Lotta & Ronny.

























































































































