Vi Ă€r redo för jul.

Stugan Ă€r julig och mysig, precis som det ska vara. Varje helg har vi haft shoppinggĂ€ster frĂ„n bĂ„de Norge, Danmark och till och med nĂ„gra svenskar har lyckats hitta hit. GekĂ„s har som vanligt, mĂ„naderna före jul, varit ”smockfullt”! Vi Ă€r ju sĂ„klart sjĂ€lva dĂ€r ganska ofta. DĂ€r finns ju allt och oftast mycket billigare.

Nytt i stugan denna vinter Àr vÄr lilla fÄgelmatare som sitter pÄ fönstret. Vi funderade lÀnge pÄ var vi skulle sÀtta den sÄ att inte vÄra kattjÀgare, Svante och Sven-Ingvar) kan komma Ät den. Det bÀsta med denna matare, Àr att fröna ligger kvar i mataren och inte sÄ lÀtt faller ner pÄ marken. För det Àr dÄ som det blir farligt! DÄ kommer fÄglarna att leta frön pÄ marken ocksÄ och vilka sitter dÀr och lurpassar? Nu kommer en liten film som visar hur populÀr min matare blev.

Talgoxe och blÄmes. Nu hoppas vi pÄ domherren ocksÄ.

Granarna Ă€r tĂ€nda och all belysning Ă€r uppe, men var Ă€r snön? Minusgraderna har vi haft. LĂ„ngt över -12 har vi haft, men nĂ€stan ingen snö, bara lite puder. Vi vill ha snö! Det Ă€r sĂ„ stor skillnad pĂ„ ljuset hĂ€r i skogen. NĂ€r juleljusen glittrar mot snön, sĂ„ blir allt sĂ„ ljust och fint. SĂ„ klart hoppas vi pĂ„ en vit jul, men vi fĂ„r se……

Nu gĂ„r dagarna fort mot juletid. I Ă„r kommer julen sĂ„ bra, för det Ă€r helg precis före. Det ger oss ju extra tid till att förbereda och komma i stĂ€mning. BĂ€sta stĂ€llet att komma i stĂ€mning pĂ„ (förutom pĂ„ Slamrekullen dĂ„) Ă€r att Ă„ka pĂ„ ”Jul pĂ„ Liseberg” och det planerar jag att göra tillsammans med min vĂ€ninna Annette som aldrig varit dĂ€r. Jag hoppas att hon kommer att gilla det.

HĂ€r kommer ett litet annorlunda luciatĂ„g frĂ„n BollnĂ€s 😉

https://www.facebook.com/share/r/19n8f7hEWj

Önskar er alla en fin tredje advent mĂ„nga kramar frĂ„n Lotta & Ronny pĂ„ Slamrekullen.

Hemma igen!

Efter en tripp till huvudstaden, Àr vi hemma igen pÄ vÄrt lilla Slamrekull.

Det har varit höstlov i veckan. DĂ„ passade vi pĂ„ att Ă„ka pĂ„ en liten minisemester till Stockholm. Denna gĂ„ngen tog vi bilen och det fungerade sĂ„ bra! (Vi ser hĂ€r helt bort ifrĂ„n den tid det tog att hitta ut ur stan…..) Jo, vi hade navigator, men kartlĂ€saren (jag) var inte helt med i svĂ€ngarna, kan man sĂ€ga. Om det Ă€r mycket trafik i Stockholm? – Nej, det Ă€r det inte. Det Ă€r nĂ€stan ingen som har bil eller körkort i Stockholm, sĂ„ man blir faktiskt förvĂ„nad över att det inte Ă€r fler bilar. Detta gĂ€ller Ă€ven vĂ€gen till Stockholm. PĂ„ E4;an var vi ibland helt ensamma! DĂ€rför tog det bara 5,5 timma frĂ„n Slamrekullen till Stockholm.

Vi Ă€r med pĂ„ Google maps! NĂ€r vi Ă„kte hem, sĂ„ satt jag och sökte pĂ„ kartan. Provade med ”Slarmrekullen”. Jag blev vĂ€ldigt förvĂ„nad nĂ€r jag hittade oss. Slamrekullen – stughotell stod det. Verkligen kul, dĂ„ Ă€r det ju mycket lĂ€ttare för vĂ„ra gĂ€ster att hitta till oss.

Stockholm Ă€r sĂ„ vackert! Det var sĂ€kert 8 – 9 Ă„r sedan jag var hĂ€r senast, men har varit hĂ€r massor av gĂ„nger. Förr var det julshopping som gĂ€llde och nĂ„gon musical. Har Ă€ven varit dĂ€r sommartid, men dĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt mycket folk överallt. Denna gĂ„ngen skulle vi ocksĂ„ se en musical – ÄnglagĂ„rd. (Bygger pĂ„ en kĂ€nd svensk film med samma namn). Den var verkligen superbra! Det blev ocksĂ„ ett besök pĂ„ ett gammalt vrak – Wasa skeppet. Det Ă€r ocksĂ„ vĂ€rt ett besök. Skeppet Ă€r sĂ„ stort och det finns sĂ„ mycket att titta pĂ„. Vi tog djurgĂ„rdsfĂ€rjan till gamla stan (som ocksĂ„ Ă€r helt fantastisk). Vi har verkligen en fin huvudstad. Men det rĂ€cker att vara dĂ€r i tvĂ„ nĂ€tter, sedan lĂ€ngtade vi hem till Slamrekullen och lugnet i skogen.

HĂ€r hemma Ă€r det ocksĂ„ shopping som gĂ€ller – alla vĂ„ra gĂ€ster gör minst ett GekĂ„s besök – minst. Jag var dĂ€r sjĂ€lv i förra veckan. Hittade en fin svamp!

Min syster hade en liknande i sin husbil, och jag blev vÀldigt förtjust i den. Denna var lite större, och den passade sÄ fint pÄ den lilla bokhyllan. Det Àr sÄ trevligt att göra stugan mysig till vÄra gÀster.

Nu Ă€r det bara nĂ„gra veckor kvar, sedan blir det ”julmys” i stugan. Jag vet inte riktigt nĂ€r juleljusen tĂ€nds pĂ„ Slarmekullen i Ă„r, troligen blir det strax innan första advent. I Stockholm tĂ€nds juleljusen den 16 november, vid 3-tiden pĂ„ eftermiddagen. Vi sĂ„g de stora ”julĂ€lgarna” men de var inte tĂ€nda. FrĂ„n förra Ă„ret hittade jag en bild pĂ„ hur de ser ut tĂ€nda.

Screenshot

Med denna lysande Àlgparad, önskar vi en trevlig november.

Nu Ă€r hösten hĂ€r!

SĂ„ trĂ„kigt sĂ€ger nĂ€stan alla – sĂ„ mysigt sĂ€ger jag! Det blir mörkare och kallare och snart Ă€r det mörkt redan vid 5- tiden. Hösten Ă€r att tĂ€nda ljus och brasor. Sitta inne och lĂ€sa en bra bok och höra brasan spraka nĂ€r regnet smattrar pĂ„ rutan. Alla löven fĂ„r sĂ„ fina, varma fĂ€rger och snöpinnarna lyser som smĂ„ röda ……..pinnar lĂ€ngs vĂ€gen. Sedan kommer den första frosten och dĂ„ kan man gĂ„ ut med kameran och fotografera riktigt snygga spindelnĂ€t dĂ€r daggen har frusit till pĂ€rlor i nĂ€ten. För nĂ„gra Ă„r sedan tog jag denna bild. Hittade ett riktigt stort spindelnĂ€t med massor av daggpĂ€rlor i.

Mysigt Ă€r ocksĂ„ att fixa i ordning stugan till vĂ„ra ”höst-shopping-gĂ€ster” som dyker upp vid denna tiden pĂ„ Ă„ret. SĂ„klart Ă€r det GekĂ„s som hĂ€grar och inköp till alla kommande helger. Det Ă€r nĂ€stan bara pĂ„ höstarna vi har svenska gĂ€ster. Jag sa till Ronny, att det kĂ€nns nĂ€stan lite konstigt att inte behöva prata engelska 😉 En annan kul grej som dyker upp i stugan varje höst, Ă€r de smĂ„ ”plastgrejerna” som jag hittar i stugan. Det Ă€r frĂ„n alla klĂ€der som vĂ„ra gĂ€ster köpt pĂ„ GekĂ„s och som de gĂ€rna vill prova – sĂ„ klart.

Hösten Ă€r ju starten pĂ„ marknader och evenemang som hĂ„ller pĂ„ Ă€nda fram till jul. TĂ€nkte jag skulle skriva upp mina favoriter i nĂ€rheten av oss. Redan nĂ€sta helg, den 19 oktober Ă€r det SkĂ„llareds marknad. Den höstmarknaden Ă„ker vi pĂ„ varje Ă„r. (Inte förra Ă„ret, dock , för dĂ„ var det storm!) Fredagen den 8 november, Ă€r det J-dagen i Falkenberg. (Julebrygden Ă€r klar och körs ut med hĂ€st och vagn och helt tomtegĂ€nget Ă€r dĂ€r!) 23 – 24 November Ă€r det ”Jul pĂ„ Vallarna” i Falkenberg. HĂ€rlig julmarknad med allt som hör julen till. Öströö fĂ„rfarm Ă€r ett stĂ€lle som vi ocksĂ„ ofta besöker innan jul. DĂ€r finns massor av fint inför julen med hantverk och mat. Det var ett litet smakprov, sĂ„ klart finns det mycket mer.

Nya foton i stugan.

Vi har inte Àndrat sÄ mycket, sedan sist jag tog bilder. Men jag ville ÀndÄ ta nÄgra nya bilder i stugan. Den Àr redo för nya gÀster i morgon.

Äntligen! Har jag sett lite norrsken. Denna bild tog jag för tvĂ„ veckor sedan. Jag sĂ„g inte alls nĂ„gra fĂ€rger, men det var en beige rand pĂ„ himlen. Jag tog ett kort med mobilen (nattlĂ€ge) och blev överraskad att det faktiskt var ett norrsken som syntes ganska tydligt pĂ„ bilden.

SĂ„ klart blev jag sugen pĂ„ mer! Har ju sett allt fina bilder som andra tar pĂ„ norrsken. I gĂ„r natt kunde det bli norrsken, sĂ„ jag tĂ€nkte gĂ„ ut och öva lite pĂ„ stjĂ€rnorna (denna gĂ„ng med Ronnys systemkamera). Tidigare har jag tagit bra bilder pĂ„ mĂ„nen. I gĂ„r gick det inte alls. Jag letade till och med upp instĂ€llningarna för nattfotografering pĂ„ en fotosida pĂ„ ”nĂ€tet”. Sedan gick jag ut pĂ„ vedbacken och satte mig pĂ„ tvĂ„ dĂ€ck som lĂ„g dĂ€r. Hade monterat upp kameran pĂ„ stativet (det var nödvĂ€ndigt, stod det) sedan tog jag helt svarta bilder pĂ„ natthimlen. PĂ„ nĂ„gra av bilderna kunde man se nĂ„gra stjĂ€rnor, men jag hade ju hoppats pĂ„ att fotografera vintergatan! Jag tror att det var den jag sĂ„g, men icke! Har nu rensat kameran pĂ„ ca 50 svarta rutor. Tur att det inte blev nĂ„got norrsken, för jag var inte alls beredd! Kanske Ă€r kameran sönder!?

Det Àr lÀttare att ta bilder pÄ dagen. Det Àr jag mycket bÀttre pÄ. Med dessa bilder önskar vi en hÀrlig höst.

Varför heter ni Slamrekullen?

Vad betyder det? Den frĂ„gan har vi fĂ„tt mĂ„nga gĂ„nger av vĂ„ra gĂ€ster. FörstĂ„r att det Ă€r förvirrande nĂ€r namnet blir översatt. DĂ„ heter vi plötsligt ”slamkullen” eller ”lerkullen” eller ”geggakullen”. (Mysigt namn! Konstigt att vi fĂ„tt sĂ„ mĂ„nga gĂ€ster egentligen 🙄)

Var finns ”slammet” kan man undra. Nej, inget slam, ingen gegga finns hĂ€r. Ordet kommer frĂ„n ”slamra” som betyder föra ovĂ€sen, dĂ„na, röja runt, ”bröta” (pĂ„ hallĂ€ndska). Förr, troligen 1800-tal bodde hĂ€r, nĂ„gra 100 meter upp i skogen, en skomakare som förde vĂ€sen och ”slamrade”. SĂ„ mycket, sĂ„ att platsen fick namn efter ovĂ€sendet! Slamrekullen!

Denna tavla hĂ€nger i stugan och Ă€r faktiskt den enda bild vi har pĂ„ den gamla stugan. Fotot Ă€r troligen frĂ„n 30 eller 40-talet. Hela ”fĂ€ltet” framför stugan Ă€r nu en damm. TrĂ€det till höger, Ă€r det trĂ€d som nu Ă€r vĂ„r ”tomtestubbe” och under trĂ€det, om man tittar noga ser man en liten, liten tant. Det Ă€r nog Augustina som bodde hĂ€r tillsammans med sin bror Emil. Augustina fick en dotter som hette Annie. Hon var den sista som bodde i det gamla boningshuset.

Husen finns inte kvar lĂ€ngre. Inte nĂ„got av dem. Boningshuset revs pĂ„ 80-talet och vĂ„rt hus byggdes av den dĂ„varande Ă€garen. NĂ€r vi flyttade hit 2010, började vi rivningen och Ă„teruppbyggnaden av ”uthuset” som vi kallade det. Vi kan se spĂ„r av den gamla jordkĂ€llaren framför dammen. DĂ€r ligger stora stenar under grĂ€stuvorna.

NÀr vi köpte Slamrekullen, 2010 sÄg det ut sÄ hÀr.

Fyra Ă„r tog det att riva det det gamla uthuset och bygga upp ett nytt. Eftersom vĂ„r egen stuga inte Ă€r sĂ„ stor, ville vi sĂ„ klart ha mer plats. I ”uthuset” har Ronny sitt kontor samt ett stort förrĂ„d. Resten Ă€r inrett som en lĂ€genhet med öppen planlösning, dĂ€r vi kunde ha gĂ€ster och fester đŸ„ł

Ronny föreslog en dag att vi skulle prova att hyra ut det

 Jag sa bestĂ€mt ”nej!” Slamrekullen skulle vi ha för oss sjĂ€lva.

Vi fick massor av hjÀlp med att bygga huset. PÄ bilden ser ni vÄra grannar lyfta upp takstolar med deras traktor. Utan grannar, bröder och kunniga vÀnner hade vi inte lyckats sÄ bra.

Slamrekullen ligger pĂ„ en kulle, eller rĂ€ttare sagt, pĂ„ berg. Det sticker upp lite hĂ€r och var. VĂ„r flaggstĂ„ng Ă€r borrad ner i berget. PĂ„ vĂ€g upp frĂ„n parkeringen har Ronny grĂ€vt fram berget, och pĂ„ vissa stĂ€llen Ă€r grĂ€smattan bara nĂ„gra fĂ„ centimeter. NĂ€r vi skulle lĂ€gga golvkaklet i badrummet, fanns ett stĂ€lle dĂ€r berget ”stack upp” (var i samma nivĂ„ som betonggolvet). SĂ„ det Ă€r cirka 2 cm ner till urberget i badrummet!

SĂ„ under nĂ„gra Ă„r fortsatte ovĂ€sendet och ”slamrandet” pĂ„ Slamrekullen 😉

Men nu Àr det ganska tyst och lugnt hÀr. Det tycker vÄra gÀster. Lugnt och skönt.

HĂ€r Ă€r jag och kramar vĂ„r gamle gran ”Herr Granqvist”. Ronny tror att det Ă€r den som syns pĂ„ den gamla tavlan av Slamrekullen. (Granen lĂ€ngst till vĂ€nster). Kanske, den vĂ€xer ungefĂ€r dĂ€r
..

SĂ„, nu vet ni varför vi inte har nĂ„got slam pĂ„ Slamrekullen 😁

P.s Vi Ă€r sĂ„ glada över att vĂ„ra gĂ€ster ocksĂ„ uppskattar denna fina plats, som fĂ„tt sitt namn efter en ”brötig” skomakare đŸ€Ł och jag Ă€r glad över att jag Ă€ndrade mig om uthyrningen 

.

Varma (30˚ c) hĂ€lsningar frĂ„n Slamrekullen.đŸ„”

Augusti – skördetid

Nu Ă€r det skördetid och det mĂ€rks. Inte för att vi skördar sĂ„ mycket, men jag har blivit bĂ€ttre pĂ„ att ta tillvara de saker som vĂ€xer runt oss. För nĂ„gra Ă„r sedan satte jag en björnbĂ€rsbuske (utan taggar) framför vĂ„rt vĂ€xthus. I Ă„r har den gett oss massor av goda bĂ€r. Jag satte potatis ocksĂ„, mest pĂ„ skoj eftersom vi fick till ett provisoriskt land bredvid den gamla pumpen – hastigt och lustigt. – Vi trycker ner potatisen dĂ€r! Hela sommaren har blasten vuxit och blommat. Sedan försvann all blast! Vi började grĂ€va och hittade mĂ„nga fina potatisar och de smakar bra!

Roligast av allt Ă€r Ă€ndĂ„ att jag fĂ„tt ”klĂ€m” pĂ„ tomatodlingen. Äntligen kan vi sĂ€ga att vi har massor av tomater! I Ă„r har jag anvĂ€nt tomatjord och Ă€ven tomatgödning en gĂ„ng i veckan. Dessutom valde jag ett frö som heter ”sakura” och som lovade rikligt med tomater. Jag blev inte besviken! Det bĂ€sta Ă€r att de mognar i lagom takt. BĂ€st Ă€r de att Ă€ta direkt frĂ„n busken (för de Ă€r inte plantor lĂ€ngre, utan buskar som nĂ„r Ă€nda upp i taket).

ScreensSahot

Sommaren börjar gÄ mot sitt slut. Enligt almanackan Àr det sista sommardagen idag! Vi mÀrker att hösten Àr pÄvÀg. I naturen blir alla fÀrger sÄ varma. Vissa blommor kommer, andra vissnar och dör. Jag har samlat in frön frÄn luktÀrt, ringblomma och krasse, sÄ att de kan fÄ blomma igen nÀsta Är.

Nya karpar i dammen! Ronny har fixat nya karpar i dammen. Det Ă€r meningen att de ska Ă€ta upp allt grĂ€s och nate, sĂ„ att inte dammen vĂ€xer igen. Vi har haft karp tidigare, men de har inte överlevt. Dammen Ă€r troligen för sur och syrefattig. Men det har Ronny fixat nu, tror han. Med en stor fontĂ€n som syresĂ€tter vattnet samt en pump som gĂ„r igĂ„ng pĂ„ natten. HĂ€r, pĂ„ bilden pĂ„gĂ„r projekt ”kalkning”. Vi mĂ„ste troligen kalka flera gĂ„nger om Ă„ret för att vattnet ska vara okej. Vi vill ju att bĂ„de karparna och de tvĂ„ guldfiskarna ska mĂ„ bra.

Ibland blir det dramatiskt i naturen! Utanför vĂ€xthuset har jag en stor verbena. Brukar plantera en dĂ€r för att fjĂ€rilarna Ă€lskar den. HĂ€r sitter jag nu och tittar pĂ„ de fina fjĂ€rilarna. Plötsligt susar det till i luften och en stor slĂ€nda flyger över mitt huvud och anfaller en fjĂ€ril! Landar i gruset och knaprar i sig den….. Antar att sĂ„dant hĂ€nder hela tiden, men det var första gĂ„ngen jag sĂ„g detta. Lite chockad faktiskt…

I vĂ€xthuset kan det bli vĂ€ldigt varmt. Det Ă€r först pĂ„ hösten det funkar med stearinljus…..

Nu vĂ€lkomnar vi vĂ„ra gĂ€ster in i ljungens tid…….

VĂ€lkomna till Slamrekullen.

Svensk sommar – nĂ€r den Ă€r som bĂ€st. đŸ˜

Åh, vad jag Ă€lskar dessa sommar mornar med mitt mysiga sĂ€llskap.

Det ordnade till sig till slut – vĂ€dret 🔆 menar jag. Var lite orolig ett tag faktiskt. Det bara regnade och Ă„skade och var mulet och trĂ„kigt. Jag lĂ€ste bok efter bok efter bok……. Men nu har vi faktiskt en helt vanlig ”svensk sommar”. Lite sol och lite regn och lite moln i ”lagom” blandning. Det Ă€r hĂ€rliga 20 grader, inte för varmt och inte för kallt – perfekt!

Det hĂ€nder ganska mycket i Juli i Halland, om man jĂ€mför med andra mĂ„nader pĂ„ Ă„ret. (DĂ„ Ă€r det nog bara December som Ă€r mer intensiv). I Halland Ă€r det semestertider, det mĂ€rks. FrĂ€mst pĂ„ trafiken. đŸš—đŸš•đŸš™đŸšŒđŸš•đŸš™đŸš—đŸš“đŸšŽđŸšŒđŸš›đŸš™đŸš•đŸ›»đŸššđŸš—đŸš—đŸš™ Kay och Annette (som Ă€r hĂ€r just nu och jobbar med sitt nya hus, har aldrig varit hĂ€r mitt i sommaren förut. De mĂ€rker en stor skillnad). NĂ€r jag kör till Falkenberg, tĂ€nker jag pĂ„ vilka vĂ€gar jag ska köra. Var jag fĂ„r företrĂ€de och var jag kan slippa stĂ„ för lĂ€nge i kö. Juli har varvats med jĂ€ttefina dagar pĂ„ stranden ⛱ och med evenemang som ”VĂ€stkustloppet” (racing) och ”Wheels and Wings” (gamla bilar och flygplan) pĂ„ motorbanan som ju Ronny Ă€r djupt engagerad i. Vi Ă„ker sĂ€llan (eller aldrig) pĂ„ semester under sommaren – vi bor ju pĂ„ bĂ€sta platsen! Alla vill Ă„ka till Halland och sola och bada, ska vi dĂ„ Ă„ka hĂ€r ifrĂ„n??

Nej! Vi lĂ„ter vĂ„ra hĂ€rliga gĂ€ster komma till oss i stĂ€llet. Det Ă€r sĂ„ fantastiskt kul att trĂ€ffa bĂ„de ”gamla” Ă„tervĂ€ndare och nya gĂ€ster som kommer för första gĂ„ngen till oss. Vi försöker hjĂ€lpa till sĂ„ att vĂ„ra gĂ€ster fĂ„r en fin vistelse hos oss. VĂ„ra grannar vet att vi oftast har (nĂ€stan alltid, faktiskt) gĂ€ster frĂ„n Tyskland, och att de gĂ€rna vill se Ă€lgar i det vilda. đŸ«Ž DĂ„ Ă€r vĂ„ra grannar sĂ„ snĂ€lla att de ringer och sĂ€ger ”Nu gĂ„r det tvĂ„ Ă€lgar, en ko med en kalv, utanför pĂ„ vĂ€gen ner mot er mosse!” DĂ„ springer vi in och knackar pĂ„ dörren och sĂ€ger ”Det Ă€r Ă€lgar pĂ„ vĂ€gen nu!” Men oftast har de redan traskat in bland trĂ€den och syns inte mer. Man ska ha lite tur, men rĂ€tt som det Ă€r sĂ„ stĂ„r de bara dĂ€r och glor! GĂ€rna mitt pĂ„ vĂ€gen och flyttar sig inte.

Kantarellerna har ocksÄ kommit! VÀldigt tidiga i Är och de finns överallt i skogen. Jag har det sÄ lyxigt att jag fÄr kantareller av Bosse, vÄr granne. Han vet precis var de vÀxer. (Och det vet inte jag).

Just nu har vi nĂ„gra veckor, dĂ„ vi vĂ€lkomnar nya gĂ€ster som inte varit hos oss tidigare. Förra veckan hade vi en familj som gillade fotboll. Vi hjĂ€lpte dem att skaffa biljetter till en fotbollsmatch i BorĂ„s (Allsvenskan). SĂ„ nu finns det Elfsborgs-fans Ă€ven i Tyskland. Mamman i familjen, Miriam, bad att fĂ„ lĂ„na en bakformar av mig. Hon skulle baka en kaka, sa hon. Dagen efter kom hon tillbaka med formen och tvĂ„ stora bitar av en ”tysk-cheeskake”. Den sĂ„g vĂ€ldigt mumsig ut! Jag höll pĂ„ att laga mat, men jag tĂ€nkte, (innan kakan Ă„kte in i kylen), ta ett litet smakprov……..OMG! Den var ljuvlig!!! Jag smakade upp halva biten! NĂ€r Ronny kom hem fick han ocksĂ„ smaka och det var samma reaktion dĂ€r! Kan du fĂ„ receptet tror du? Och jag fick receptet! Hoppas den blir lika god som den som Miriam gjorde.

FrĂ„n vĂ„r gĂ€stbok ❀

Alltid sĂ„ roligt att lĂ€sa i vĂ„r gĂ€stbok och det Ă€r sĂ„ bra reklam!!😉

I gĂ„r tog vi bĂ„ten i Trollasjön pĂ„ en liten tur bland alla vita nĂ€ckrosor……

….och med det önskar vi er en fortsatt trevlig sommar.

Kram frÄn Lotta & Ronny.

Det blev ”MarstrandsvĂ€der”!

…….som min syrra sĂ€ger. Hon som Ă„ker husbil (https://varahusbilsresor.se) i ur och skur, men dĂ„ aldrig till Marstrand. Dit Ă„ker hon bara nĂ€r det Ă€r sol och inte sĂ„ mycket vind. I förra veckan blev det ”MarstrandsvĂ€der” och jag förberedde en dagsutflykt med matsĂ€ck och allt.

Marstrandssundet

LÀgst ut i vÀster, dÀr skÀrgÄrden tar slut och havet tar vid, ligger Marstrand. (Det tar exakt 2 timmar att Äka dit frÄn Slamrekullen). Efter en kort fÀrjetur över sundet (utan bil) befinner man sig pÄ sjÀlva Marstrandsön. HÀr finns det historia, precis som jag gillar! Marstrand Àr en seglarstad och en badort, (med anrik historia frÄn förra sekelskiftet, dÄ Marstrand var en kurort.)

HÀr finns kajen med bÄtar av alla slag, mysiga hus med bilfria gator! Topprestauranger och caféer, sol och bad och sÄ fÀstningen! Carlstens fÀstning, en mÀktig byggnad och ganska hemsk faktiskt.

Vi har varit pÄ Marstrand förut, men aldrig varit inne pÄ fÀstningen. Nu bestÀmde jag, att vi till och med skulle gÄ pÄ den guidade turen. Det var intressant! Nu följer en liten historisk berÀttelse om Marstrand: Marstrands stad grundades redan pÄ 1200-talet av den norska kungen HÄkon HÄkonsson. LÀget var suverÀnt med tvÄ inlopp till hamnen och dessutom var hamnen oftast var isfri Äret runt. (PÄ grund av de starka strömmar som finns i havet). Marstrand var lÀnge en stor fiskehamn och en utgÄngshamn för den internationella sjöfarten. Rakt vÀsterut ligger Skagen (Danmark) och den den vÀgen gick de gamla segelfartygen. Idag Àr Marstrand mest kÀnt för andra segelbÄtar som publiksport.

Under mÄnga hundra tals Är var tillgÄngen pÄ sill skillnaden mellan vÀlstÄnd och fattigdom. Under 1500-talet blev Marstrand sillfiskets centrum i Europa. Paris gatulampor brann med sillolja frÄn Marstrand. ArbetstillfÀllena lockade till sig folk frÄn nÀr och fjÀrran och under den hÀr tiden blev ön vida kÀnd för sin omoral. Det fanns över hundra krogar pÄ den lilla ön. VÀlstÄndet var stort och rÄdhuset byggdes i sten eftersom man var trött pÄ alla brÀnder. Men sillen försvann och det blev inga mer stenhus.

Historien fortsĂ€tter…… Vid freden i Roskilde 1658 blev Marstrand svenskt och det var nu som fĂ€stningen började byggas. PĂ„ 1700-talet kom sillen tillbaka. För att locka arbetskraft till Marstrand infördes ”Porto Franco” vilket betyder frihamn, fri frĂ„n skatt, fristad för brottslingar och Sveriges enda stad med total religionsfrihet. Men de stora ”sillepokerna” tog slut och Marstrandsborna tvingades hitta nĂ„gon ny inkomst. NĂ€r fenomenet ”havsbad” kom pĂ„ modet under senare delan av 1800-talet upplevde Marstrand en ny glansperiod. Marstrand som badort drog till sig det ”fina folket” som ville roa sig kungligt pĂ„ de nybyggda anlĂ€ggningarna samt ”Societetshuset”, ”Turisthotellet” och Marstrands varmbadhus.

Socitetshuset – Marstrand. Sveriges konung Oscar II (stĂ„r staty framför huset), tillbringade i stort sett varje sommar frĂ„n 1887 – 1907 pĂ„ Marstrand, vilket gav kunglig glans till ön och societen. Framför huset ligger kajen och kungsplanen, en stor plats dĂ€r socialt liv och spel Ă€gde rum……bara nĂ„gra 100 meter frĂ„n de tjocka stenvĂ€ggarna till Carlstens fĂ€stning dĂ€r mĂ„nga fĂ„ngar utsattes för otroligt lidande.

Carlstens fĂ€stning – stackars de som hamnade dĂ€r! I mer Ă€n 300 Ă„r har den vĂ€ldiga vĂ€ktaren skyddat den lilla trĂ€staden nedanför. Eftersom hamnen nĂ€stan aldrig fryser till, förlades en del av den svenska flottan hĂ€r. För att försvara Marstrand beslutade Karl X Gustav att bygga en fĂ€stning pĂ„ ön. Arbetet utfördes av fĂ„ngar som dömts till straffarbete. Först byggdes ett fyrkantigt torn och murar runt en liten borggĂ„rd. PĂ„ 1680-talet förstĂ€rktes fĂ€stningen genom att tornet gjordes runt och högre, samt att murarna höjdes. I början av 1700-talet stod vallarna som omsluter den stora borggĂ„rden fĂ€rdiga och under 1800-talet byggdes de yttre delarna. 1860 rapporterades fĂ€stningen vara fĂ€rdigbyggd. FĂ€stningen har anfallits tvĂ„ gĂ„nger. En gĂ„ng av norrmĂ€nnen och en gĂ„ng av danskarna. Vid bĂ„da tillfĂ€llena förlorade Sverige fĂ€stningen men fick tillbaka den efter förhandlingar.

Att slĂ€pa sten till fĂ€stningsbygget var ett hĂ„rt arbete. För att fĂ„ tillrĂ€ckligt med arbetskraft infördes ett nytt straff i den svenska lagen – ”Marstrandsarbetet”. FrĂ„n hela landet fördes dĂ„ förbrytare som skulle ingĂ„ i arbetsstyrkan. Straffets lĂ€ngd varierade frĂ„n ett par Ă„r till livstid. För att förhindra rymningar var fĂ„ngarna försedda med en tvĂ„kilos jĂ€rnkula fĂ€st med en kĂ€tting runt ena fotleden. ”Lasse-Maja” Ă€r en berömd fĂ„nge som satt pĂ„ Carlstens fĂ€stning i 26 Ă„r! Han hette egentligen Lars Molin och var en framgĂ„ngsrik tjuv. Genom att klĂ€ sig i kvinnoklĂ€der lyckades han lĂ€nge undkomma polisen, men till slut greps han och dömdes till livstids Marstrandsarbete. Tack vare sina kokkunskaper (som han lĂ€rt sig som ”kvinna”) avtjĂ€nade Lasse-Maja stora delar av sitt straff som kock. Efter 26 Ă„rs fĂ„ngenskap benĂ„dades han av kung Karl XIV Johan.

Nej, nu mÄst vi ut! Ut frÄn denna tunga stenhög och dess fÀngelsehÄlor och annan hemsk historia. Jag blev lite yr i mössan och fick hjÀrtklappning nÀr vi var inne i fÀngelsehÄlan. Kan det vara den tunga energin som fanns dÀr? Jag tror det.

Nu blir det ett besök pĂ„ en av de mĂ„nga restaurangerna – ”VĂ€rldshuset”. Torsk för mig och kött till Ronny. (PĂ„ menyn fanns en rĂ€tt. Det stod ”dagens fĂ„ngst”. VĂ„gade inte ta den. Det kunde ju tusan bli vad som helst. Sill? Makrill? BlĂ„manet? NĂ€, inga sĂ„dana överraskningar nĂ€r man Ă€r hungrig och har traskat backe upp och backe ner pĂ„ Marstrand.) Det Ă€r vĂ€ldigt backigt och mycket kullersten.

Silverpoppeln pĂ„ Marstrand. Planterad Ă„r 1866. TĂ€nk vad den har sett……

Jag Ă€lskar Marstrand! SĂ„ klart har vi med denna utflykt i vĂ„r informations pĂ€rm i stugan. SĂ„ vĂ€rt ett besök, men som sagt – det mĂ„ste vara ”MarstrandsvĂ€der”!

Det Ă€r dessa böcker som jag lĂ€st i sommar och de finns översatta till tyska! LĂ€s dem och sedan nĂ€r ni kommer till oss, kommer ni att besöka Marstrand – jag lovar!

Pang i bygget!

Sommaren Ă€r vĂ€l underbar och hĂ€rlig? Den som vi gĂ„r och lĂ€ngtar efter varje höstmĂ„nad och vintermĂ„nad. NĂ€r det blĂ„ser och regnar som vĂ€rst, eller nĂ€r det ligger 20 cm snö över allt och man mĂ„ste skrapa rutorna pĂ„ bilen. Jag vet inte om jag riktigt hĂ„ller med…… Jag har alltid gillat vintern – faktiskt!

Förra veckan gillade jag vintern extra mycket. Speciellt pÄ eftermiddagen den 2 juni, gillade jag vintern mycket bÀttre. DÄ hade vi det vÀrsta ÄskvÀdret sedan vi flyttade hit. Som tur var, var vi hemma och kunde springa runt och dra ur kontakter och vakta husen, för det behövdes, men hjÀlpte bara till viss del.

Förr, nĂ€r jag bodde i Falkenberg, brydde jag mig aldrig nĂ€r det Ă„skade. Jag gick in, och vĂ€ntade tills det slutade. Det var allt. HĂ€r, mitt ute i skogen, 140 m över havet, (bor pĂ„ en kulle dessutom). Springer jag runt och drar ur kontakter, tittar pĂ„ min nya app ”Blixtvakt” och rĂ€knar sekunder mellan blixt och dunder. Är det nĂ€ra nu? Kommer det hitĂ„t? NĂ€r kan det vara över? VĂ€rst var Ă€ndĂ„ sommaren 2018. DĂ„ var det ”snustorrt” i skogen efter flera veckor utan regn. GrĂ€smattan var gul som en savann och i hela södra Sverige var det eldningsförbud. Hela dagen flög det brandflyg som spanade efter rök frĂ„n skogen. MĂ„nga varma sommardagar och pĂ„ eftermiddagen / kvĂ€llen kom Ă„skan! Precis sĂ„ var det under sista veckorna i Maj och början pĂ„ Juni. Vi njöt av hĂ€rliga sommardagar pĂ„ dagen och vĂ„ndades med ”Ă„sk-oro” pĂ„ kvĂ€llen.

I söndags (2 Juni) verkade det inte bli vÀrre Àn vanligt. Vi trodde att Äskan skulle dra över ganska fort och gÄ förbi oss. Men den gjorde inte det. Det var precis som om ÄskovÀdret hÀngde kvar över oss och laddade ur. 13 Äsknedslag hade vÄra grannar pÄ MossahÀgnad. Deras proppskÄp blev till pulver! Vi hade minst 2 Äsknedslag som trÀffade hus och marken mellan husen. Strömmen försvann direkt och 12 sÀkringar gick.

Jag avskyr Äska! Den Àr sÄ oberÀknelig. Man vet aldrig var eller nÀr eller om den slÄr ner. Vill bara att den ska försvinna snabbt som attan! Vi har ett dieseldrivet elverk som Ronny satte igÄng pÄ eftermiddagen, annars fÄr vi ju inget vatten. Som tur var hade vi vÀldigt förstÄende gÀster i stugan som tog allt med ro. Eftersom spisen i stugan gÄtt sönder av blixtnedslaget, fick de lÄna ett spritkök.

Dagen efter, nÀr jag skulle köra till jobbet, hade en bÀck svÀmmat över lÀgre ner pÄ vÀgen, och tagit med sig stora stenar frÄn en skogsvÀg. Verkligen tur att jag saktade in (trodde det var löv först) men sÄg ganska snart att det var stora stenar!

Vi har oftast blockerat flera dagar mellan varje gÀst i stugan, och det var verkligen tur denna gÄng dÄ vi behövde byta spis och fixa internet. I gÄr susade vi upp till IKEA och handlade en ny spishÀll. Som tur var har de kvar den modell som vi satte in för 9 Är sedan.

Kan man fĂ„ önska sig en ”lagom” sommar? Men temperaturer runt 20°C och lite vind, lite moln och framför allt INGEN ÅSKA! Tack.

Nu mĂ„ste jag avsluta med nĂ„got trevligt. Min fina petunia – Black Cherry.

Vi önskar oss en fin Juni och hÀrliga sommardagar utan Äska.

Lotta & Ronny

Tipp – Topp â€ïž

Screenshot

Det vill vi ha! Det ska va! ”Tipp-Topp”.
Det Ă€r inte vi som kommit pĂ„ detta uttryck, utan Kay 😉. Vi har ju fĂ„tt mĂ„nga fina đŸ‡©đŸ‡Ș vĂ€nner som varit vĂ„ra gĂ€ster, och som Ă€r Ă„terkommande gĂ€ster hos oss. MĂ„nga pratar om att de vill ha en stuga i Sverige, men det Ă€r bara Kay och Annette som gjort slag i saken. Det har köpt en liten stuga och river ner all inredning, för att sĂ€tta in nytt – ”det ska bli tipp-topp” sĂ€ger Kay. Det tror vi verkligen att det blir ocksĂ„! Precis sĂ„ ”tipp-topp” vill vi att det ska vara pĂ„ Slamrekullen ocksĂ„.

SommarvĂ€dret Ă€r ocksĂ„ ”tipp-topp”. Minns inte nĂ€r vi senast hade en sĂ„ varm maj. Hoppas bara att den varar
.
Sommaraktiviteterna Ă€r redan i full gĂ„ng. Grillning pĂ„ altanen, bĂ„tturer med lilla ekan och full fart pĂ„ aircondition, sĂ„ man kan sova! Stora, goa drinkar smakar ocksĂ„ gott i vĂ€rmen. HĂ€r Ă€r en av mina favoriter – grayhound (blodgrapejuice och vodka). Passar mig bra, eftersom jag inte gillar söta drinkar.

Denna fina blomma, blommar nu. Jag Ă€lskar liljekonvalj. Alltid till morsdag ❀

Ett litet ”galleri” pĂ„ bilder frĂ„n mĂ„naden.

VĂ€lkomna till Slamrekullen ❀

Lotta & Ronny

”VĂ„rstolarna” Ă€r framme…..

Men var Ă€r vĂ„ren? Ska det aldrig bli varmvĂ„r nĂ„gon gĂ„ng? Jag skrapar vindrutan varje morgon. Idag stod temperaturen pĂ„ – 6!! Helt orimligt tycker jag. I gĂ„r gick det nĂ€stan inte att vara ute. Det blĂ„ste isvindar frĂ„n nordpolen!

NÀr det börjar nÀrma sig Maj, sÀtter vi fram den lilla sittgruppen pÄ framsidan av huset. DÀr Àr det morgonsol. VÄra gÀster gillar att sitta i solen och dricka kaffe, och det kan man ju förstÄ. I Är blev det nya stolar med dynor.

Det har varit storstĂ€dning pĂ„ Slamrekullen idag. Vi började fixa med vĂ€xthuset. DĂ€r behövdes en ordentlig uppröjning bĂ„de inuti och utomkring. Under vintermĂ„naderna anvĂ€nder vi det mest som förrĂ„d och massor av ”grejer” samlas överallt. ”Det tar jag hand om sedan”. Sedan var idag (eller det har egentligen varit hela helgen). HĂ€r gĂ„r Ronny med högtryckstvĂ€tten. Plattorna blev som nya.

Solskyddsgardinerna Àr upphÀngda, sÄ nu kan jag börja odla pÄ riktigt! Hela köksbordet har varit överfullt av tomatplantor, chiliplantor och annat. Nu fick de flytta ut, men vi mÄste sÄklart ha vÀrmen pÄ.

Vid dammen finns en liten parkbĂ€nk. DĂ€r kan man sitta och titta pĂ„ alla djur som finns i dammen. I gĂ„r sĂ„g jag grodor, vattensalamander, en fisk och sedan kom Svante 😉 Han ville ocksĂ„ titta pĂ„ djur med mej.

Hur gĂ„r det med hönsen dĂ„? Kanske ni undrar….. Jo, de har nu fĂ„tt ett dubbelt staket, som de inte kan smita ut ifrĂ„n. Men tĂ€nk vad 8 höns kan röja Ă€ndĂ„. Om de hade fĂ„tt vara i utegĂ„rden varje dag, hade det kanske tagit en vecka innan allt grĂ€s förvandlas till brun jord. Vi pratar ofta om att vildsvin grĂ€ver upp Ă„krar och Ă€ngar, men höns Ă€r Ă€nnu vĂ€rre! Men visst Ă€r de fina. HĂ€r Ă€r ett gruppkort bland grĂ€s och vitsippor.

Vi avslutar med en rolig film frÄn i söndags nÀr Ronny sopade bort gruset frÄn BorrÄsvÀgen. Det gick undan!