PĂ„sken Ă€r över – full fart mot varmvĂ„ren – eller?

Det var sĂ„ jag tĂ€nkte i varje fall. Men det var inte sĂ„ det blev. Denna bilden tog jag den (3 april) efter att det snöat hela natten. Ganska konstnĂ€rlig bild faktiskt. De smĂ„ fĂ€rgglada Ă€ggen som lyser upp i allt det vita……Blir man glad av den dĂ„? Tveksamt. Den hĂ€r vintern vĂ€grar att ge sig sĂ„ lĂ€tt. Trots att det blivit sommartid och April, sĂ„ fortsĂ€tter det att blĂ„sa isvindar, snöa och vara kallt. Lite mer snökaos pĂ„ vĂ€garna blev det ocksĂ„…….

Men det har ju varit varma och hĂ€rliga ”nĂ€stan vĂ„rdagar”. Grodorna i dammen har vaknat och lagt stora högar med Ă€gg. Guldfisken har ocksĂ„ klarat vintern. (DĂ€r finns fler guldfiskar Ă€n den som Ă€r orange, men de Ă€r svarta och mycket svĂ„rare att upptĂ€cka). Vi har sett bĂ„de humlor, bin och fjĂ€rilar i trĂ€dgĂ„rden, men nu har de nog gĂ„tt och gömt sig igen. Det Ă€r sĂ„ ombytligt, vĂ€dret i mars och april, man vet aldrig vad det blir. Visst Ă€r de fina, de smĂ„ vitsipporna.

Lagom till pĂ„sk, satte Ronny upp hönsens ute-hage. Han stĂ€ngslade in hela backen med ett el-hönsnĂ€t och sedan fick de prova friheten. De höns vi har nu, köpte vi i höstas och har aldrig varit utanför hönsgĂ„rden. De Ă€r inte heller sĂ„ tama som de gamla var. Men de gillade sin nya frihet, men ett elstaket var ingen match för dem – snart var de utanför – alla 8! Och de hade ingen lust att gĂ„ tillbaka in i hönsgĂ„rden igen, vilket man ju kan förstĂ„. Om man ska lyckas med att fĂ„nga in 8 stolliga hönor, mĂ„ste man ha majs. Hade vi det? No. SĂ„ vi fick Ă„ka till Ullared och handla majs och sedan efter lite ”lock och pock” var de infĂ„ngade igen. Ganska trötta och mĂ€tta smĂ„ höns.

Visst Àr de fina, vÄra smÄ höns. De Àr av rasen Lohman och lÀgger bruna, fina Àgg. Det Àr sÄ roligt att sÀtta in nÄgra i vÄra gÀsters kylskÄp.

Varje vĂ„r tar jag nya kort i stugan, för att anvĂ€nda pĂ„ Airbnb, Vrbo och Booking.com (som vi precis börjat med). HĂ€r kommer ett litet ”galleri” med nytagna bilder.

Nu kommer den snart igen! Den stora Ă€lgvandringen! Jag har skrivit om detta program förut. Det började sĂ€ndas 2019 och blev sĂ„ populĂ€rt sĂ„ det till och med vann priser. Det kallas för slow-tv och det visar Ă€lgar som vandrar (simmar) över ÅngermanĂ€lven mot sitt sommarbete. Detta Ă€r inget nytt fenomen, sĂ„ har Ă€lgarna gjort i 1000-tals Ă„r, utan att nĂ„gon visat nĂ„got större intresse för dem. FörrĂ€n det var nĂ„gra filmare som kom pĂ„ att sĂ€tta ut kameror i naturen. PĂ„ strategiska platser, och vipps blev det ”Ă€lg-tv”. Men det Ă€r otroligt fascinerande att se vad som utspelas i naturen i realtid. Vi brukar ha pĂ„ programmet i klassrummet nĂ€r barnen till exempel rĂ€knar matte – istĂ€llet för lugn musik. Det hörs lite vindsus, fĂ„gelkvitter och ibland kommer det en Ă€lg – dĂ„ tar vi paus med ”matten” och tittar pĂ„ Ă€lgen. Ska den simma över nu eller senare….. Det finns ett litet rĂ€kneverk i rutan som visar hur mĂ„nga Ă€lgar som simmat över. I tvĂ„ veckor sĂ€nds den stora Ă€lgvandringen, bĂ„de dag och natt. I Ă„r ska Ă€ven Tyskland fĂ„ tillgĂ„ng till sĂ€ndningarna. Den 22 april startar Ă„rets sĂ€ndningar. (www.svtplay.se)

Vi avslutade lördagskvÀllen med en underbart god middag i Varberg, pÄ Johns Place i Apelviken. Fantastisk god mat och fin utsikt. Dit Äker vi snart igen.

Önskar alla en hĂ€rlig April!

VÄren Àr hÀr!

Äntligen, som vi vĂ€ntat! Januari och Februari Ă€r SÅ lĂ„nga och mörka och sega – varje Ă„r. Men nu Ă€r det Mars och ljuset har kommit tillbaka. Om bara nĂ„gra veckor Ă€ndrar vi klockan till sommartid och dagarna blir lĂ€ngre och den varma, ljusa tiden nĂ€rmar sig. Men Ă€n kan det bli mer vinter. Det Ă€r inte dags att ropa ”Hej dĂ„ vintern!” Vis av erfarenheten, kan man sĂ€ga, vet vi att det kan smĂ€lla till och bli 10 minusgrader och lika mĂ„nga centimeter snö lĂ„ngt in i Mars. Men vi kan ju hoppas pĂ„ att det inte blir sĂ„.

MĂ„nga vĂ„rtecken kan vi se i naturen och mĂ„nga vĂ„rtecken skapar vi sjĂ€lva. I dag har vi luntat! HallĂ€nningar Ă€r vĂ€ldigt bra pĂ„ att lunta (tĂ€nda eld pĂ„ förra Ă„rets grĂ€s) det Ă€r nĂ€stan sĂ„ att vi Ă€r smyg-pyromaner, jo det Ă€r sant. I gĂ„r sa de pĂ„ nyheterna att det var mycket torrt i naturen – brandrisk helt enkelt. DĂ„ passar det ju bra att lunta, tĂ€nkte vi!

Men, man fÄr ju ta det lite försiktigt ÀndÄ. Vi Àr ju inte helt galna! Vi har alltid vattenslangen redo och om det blÄser för mycket sÄ ska man inte elda. Innan vi började, vattnade vi dÀr det inte skulle brinna, dÄ kan inte elden sprida sig sÄ lÀtt.

Knastrar sÄ hÀrligt. Jag bara stÄr och njuter.

Nu Ă€r slĂ€nten ner mot dammen och vĂ€xthusett helt svart och jag luktar sĂ„ mycket rök! Det dröjer inte mĂ„nga veckor förrĂ€n smĂ„ spĂ€da gröna blad kommer upp och snart kommer de första vitsipporna i backen. Vi ska ocksĂ„ sĂ€tt upp ”hönsstaketet” sĂ„ att vĂ„ra smĂ„ ”hönslingar” kan fĂ„ komma ut ur hönsgĂ„rden och fĂ„ ett större omrĂ„de att sprĂ€tta omkring pĂ„.

I förra veckan sĂ„dde jag mina smĂ„ frön. Vi hade köpt ”smörrebröd” och förpackningarna var perfekta smĂ„ minivĂ€xthus till mina fröer. I Ă„r bestĂ€llde jag fröer pĂ„ ”nĂ€tet”. Jag ville ha speciella sorters petunior. De hette ”Black Cherry”, ”Eagle Blue” och ”Trilogy Lime”. Ni hör ju! Ambitiöst! Jag vet. Men petunior Ă€r hyfsat enkla att odla och det Ă€r det som jag tagit fasta pĂ„. Nu har jag sĂ„tt hĂ€lften av fröerna, kanske lite för tidigt? Jag ska göra en sĂ„dd till, om nĂ„gra veckor – efter att vi varit pĂ„ semester. Vi Ă„ker alltid ivĂ€g en svĂ€ng nedĂ„t kontinenten (oftast Tyskland eller Holland – dĂ€r vi var förra Ă„ret) nu ska vi till Österrike. Första veckan i April Ă„ker vi till en liten by utanför Innsbruck, dĂ€r vi har vĂ„r ”bas”. Sedan blir det utflykter Ă„t olika hĂ„ll.

Sovloftet Ă€r nu tapetserat. Det blev en beige tapet med medaljonger – precis som jag tĂ€nkt. Nu ska vi bara ha lite tavlor pĂ„ vĂ€ggen. De Ă€r jag Ă€nnu inte klar med. HĂ€r kommer nĂ„gra nytagna bilder frĂ„n sovloftet med den nya tapeten. Nytt Ă€r ocksĂ„ den lilla pallen dĂ€r man kan lĂ€gga klĂ€der, eller sitta och ta pĂ„ sig klĂ€der 😉

Jag Ă€r jĂ€ttesugen pĂ„ att börja pynta inför pĂ„sken, men Ronny sĂ€ger att det Ă€r för tidigt. Idag började jag och Svante Ă€ndĂ„…… lite Ă€gg kan vi vĂ€l Ă€ndĂ„ hĂ€nga upp?? SĂ„ det gjorde vi!

Vi önskar alla en fin vÄr och soliga dagar och varmt vÀlkomna till Slamrekullen!

Lotta & Ronny.

đŸŽŒ Januari börjar Ă„ret, Februari kommer sen
.đŸŽ¶

Mars, April har knopp i hĂ„ret, đŸŽ¶â€Šâ€Š.

SĂ„ Ă€r visan om mĂ„naderna. Nu har vi jobbat oss igenom hela Januari och det första dagarna i februari – den sista vintermĂ„naden. Man kan aldrig lita pĂ„ februari. Det kan bli kallt som tusan, eller sĂ„ kĂ€nner man att vĂ„ren Ă€r pĂ„ gĂ„ng. Undrar hur det blir i Ă„r. Vi har verkligen haft ordentlig vinter hĂ€r. Med nĂ„gra korta uppehĂ„ll med barmark, sĂ„ har vi haft snö Ă€nda sedan mitten av november. Och det har varit kallt! Mellan 10 och 18 minusgrader i flera veckor. Isen var över 15 cm nĂ€r vi var nere vid sjön för att titta. (Om man glömt kyla cavan, đŸ„‚ gĂ„r det ganska fort…)

Julen Ă€r över. Alla juleljus och allt julpynt Ă€r nedplockat. Nu vĂ€ntar vi pĂ„ varmare vĂ€der och ljusare tider. SĂ„ fort det kommer en hĂ€rlig och solig dag, ska jag ha storstĂ€dning i vĂ€xthuset. DĂ€r finns fortfarande en del ”julmossa”, kottar och annat som jag haft nĂ€r jag gjort julprydnader. I vĂ€xthuset blir det snabbt varmt nĂ€r solen lyser, och jag vill stĂ€da och göra fint inför sĂ€songen. VĂ„rens första fika i vĂ€xthuset kan ibland ske redan i februari…. fast mer troligt i mars. Jag har redan börjat spana pĂ„ fröer 😉. Har ju specialiserat mig pĂ„ petunior. De mĂ„ste vara ganska lĂ€tta att odla, efter som jag lyckas sĂ„ bra. I Ă„r ska jag bestĂ€lla nĂ„gra pĂ„sar, eftersom de ovanliga sorterna inte sĂ€ljs i vanliga trĂ€dgĂ„rdsaffĂ€rer. Har spanat in en fröpĂ„se med nĂ€stan svarta blommor!

Medans jag vĂ€ntar pĂ„ att fĂ„ börja sĂ„ mina smĂ„ frön, har jag ett litet projekt pĂ„ sovloftet. Jag ska tapetsera om. Men har sĂ„ svĂ„rt att bestĂ€mma tapet. Beige? GrĂ„? Medaljongtapet? Ska jag bara mĂ„la vĂ€ggen? Jag har Ă€nnu inte bestĂ€mt mig, men jag vill ha nĂ„got fint, lugnt och elegant. NĂ€r vi byggde huset, var stilen pĂ„ allt lite ”ruffig” och vi kallade huset för ”uthuset”. Undan för undan har vi bytt ut saker, dörr, möbler, mattor och annan inredning. Tapeten ”gammal sliten vĂ€gg” kĂ€nns inte sĂ„ ”rĂ€tt” lĂ€ngre. PĂ„ sportlovet, nĂ€r jag Ă€r ledig, ska jag tapetsera hade jag bestĂ€mt. Tror ni jag kunde hĂ„lla mig tills dess? NĂ€.

I helgen började ”projekt övermĂ„lning”. Visste inte hur synliga tapetskarvarna skulle bli, men om man mĂ„lar enfĂ€rgat sĂ„ framtrĂ€der de ganska tydligt – tyvĂ€rr!. Ronny sa att jag mĂ„ste spackla. Jag tycker inte det Ă€r roligt. Men tyvĂ€rr var det nödvĂ€ndigt och sĂ„ mycket bĂ€ttre det blev. (Tack Ronny). Jag hade dessutom tapetserat pĂ„ tvĂ€ren, vilket betydde att skarvarna ocksĂ„ (sĂ„ klart) lĂ„g pĂ„ tvĂ€ren. NĂ€r jag sedan ska tapetsera med en ljusare tapet, sĂ„ kommer dessa skarvar tydligt att framtrĂ€da. SĂ„ det var bara till att börja spackla…… Men det blev sĂ„ bra! Jag har ju Ă€nnu inte köpt nĂ„gon tapet, men vill ha den beige / nougat med ljusa mönster. Kanske medaljonger?

SÄ hÀr sÄg sovloftet ut förut.

SÄ hÀr blev det. FÀrgen var ganska ljusbeige i burken, men blev mycket mörkare pÄ vÀggen. Jag Àr nöjd med resultatet. Framför allt Àr jag nöjd med att vÀggen Àr helt slÀt och fÀrdig för tapetsering. För visst behövs en tapet med lite mönster.

Jag tycker att det Ă€r sĂ„ kul att ”pyssla” och Ă€ndra om eller förnya i ”uthuset” nĂ€r jag stĂ€dar. Det blir sĂ„ mycket roligare dĂ„. NĂ€r alla julsaker kommer bort, sĂ„ vill jag fĂ„ in vĂ„ren och ljuset i stugan. I Ă„r började jag faktiskt med toaletten. Helt enkelt med att vĂ€lja nya fĂ€rger pĂ„ handdukarna och sedan fick allt annat följa med i ”beige-grönt-trenden”.

SĂ„klart köper vi nĂ€stan allt pĂ„ GekĂ„s till vĂ„ra stugor. SĂ„ Ă€ven handdukar. Tycker att dessa Ă€r sĂ„ fina och sköna och har bra kvalitet. TyvĂ€rr hade den gröna nyans som jag köpt tidigare utgĂ„tt, sĂ„ jag funderar…..ska jag komplettera med de ljusgröna eller de buteljgröna? Lutar Ă„t det sista, för jag gillar fĂ€rg.

Ha det sÄ bra, kanske har jag tapetserat tills nÀsta inlÀgg?

Nytt Ă„r – 2024

DĂ„ sĂ€ger vi ”hej-dĂ„” till (trĂ„kiga) 2023 och vĂ€lkomnar ett nytt fint Ă„r.

Hej och godmorgon frÄn ett kallt och fruset Slamrekullen. Det stÄr -17° pÄ termometern just nu! Brasan Àr tÀnd och kaffet upphÀllt. Har sÀllskap av mina smÄ godingar i soffan, Svante och Sven-Ingvar, de gillar inte alls detta vintervÀder. Nu ska jag skriva Ärets första blogg.

Jag börjar med en bild pĂ„ tomtebloss i busken. (Hos oss hörs inga nyĂ„rsfyrverkerier för att ”smĂ€lla” bort det gamla Ă„ret och vĂ€lkomna det nya. Det Ă€r istĂ€llet smĂ„ söta tomtebloss som sprakar och lyser. Jag hĂ€nger dem i granarna, bĂ„de inne och ute, sedan tĂ€nder jag och njuter av det lilla fyrverkeriet. HĂ€r har jag tĂ€nt ett bloss ute och anvĂ€nt ”stjĂ€rnfiltret” pĂ„ kameran.)

Jag hÄller med dem som tycker att 2023 varit ganska kasst Är. VÀrst Àr ju alla krig i vÀrlden och alla oroligheter. PÄ nyheterna Àr det bara elÀnde och katastrofer (bÄde framkallade av mÀnniskor, men ocksÄ av naturen sjÀlv). Till rÄga pÄ allt, hade vi en mycket regnig och mulen sommar. NÀ, bort med 2023!

Nu har vi ett nytt, fint och orört Ă„r som ligger framför oss. Vi har en ny, röd, kalender som Ă€r vĂ€ldigt full av bokningar och det Ă€r vi SÅ glada för. Att vĂ„ra kĂ€ra gĂ€ster vĂ€ljer oss, Ă„r efter Ă„r Ă€r sĂ„klart det bĂ€sta betyg vi kan fĂ„. Inte kunde vi ana att Slamrekullen skulle bli sĂ„ populĂ€r nĂ€r vi började bygga huset (för att ha som gĂ€ststuga) 2014. ”Vi kan prova att hyra ut det lite. Det ligger ju nĂ€ra Ullared och GekĂ„s, sĂ„ det borde gĂ„….…” TĂ€nkte vi. Och det gjorde det verkligen. Men inte Ă€r det Ullared och GekĂ„s som lockar i första hand. Inte för vĂ„ra gĂ€ster frĂ„n Tyskland och Holland i varje fall. Nej, det Ă€r naturen. Att fĂ„ bo i ett hus mitt ute i skogen och bara höra fĂ„gelkvitter. Att kunna gĂ„ ut och sĂ€tta sig i solen och njuta av skogens ljud och kanske kommer det nĂ„gon bil i halvtimmen pĂ„ vĂ€gen…….ibland kan det komma tvĂ„!

År 2024 stormade in, kan man sĂ€ga. Det blev trafikvarningar, snökaos i SkĂ„ne och nu har vi mĂ„nga kalla minusgrader. Jag tycker det Ă€r ganska bra med en ordentlig vinter. MĂ„nga skadedjur fĂ„r svĂ„rt att överleva, (jag tĂ€nker pĂ„ mördarsniglar och fĂ€stingar). I gĂ„r var jag ute med kameran i skogen en stund (tills fingrarna vĂ€rkte av kylan) och tog dessa bilder. Jag följde rĂ„djurets spĂ„r in i skogen……

Lite nytt Àr alltid kul. I julas gjorde jag en ny fotobok till stugan. Den ser ut sÄ hÀr och Àr full av nya bilder frÄn 2020-talet under alla Ärstider. Den ska ligga pÄ lilla bordet vid soffan, sÄ att vÄra gÀster ska kunna se hur det ser ut pÄ Slamrekullen hela Äret runt. PÄ framsidan av boken finns vÄr dörr, med den lilla postlÄdan dÀr vi lÀgger ut nyckeln till stugan.

Nu vill vi tacka vĂ„ra gĂ€ster som varit hos oss 2023, och vĂ€lkomna bĂ„de nya och ”gamla” tillbaka till Slamrekullen 2024. Vi vill önska er alla ett GOTT NYTT ÅR!

Lotta & Ronny

13 December – Lucia

Idag firar vi Lucia med lussebullar, pepparkakor och LuciasÄnger.

Tradition Àr tradition och pÄ Luciadagen ska det Àtas lussekatter och pepparkakor. Sedan mÄste man titta pÄ minst ett LuciatÄg. (Vi har precis tittat pÄ SVT Lucia firande frÄn Kalmar slott, lÀgger lÀnken hÀr om ni vill se).

https://www.svtplay.se/video/jAB7yxE/luciamorgon-fran-kalmar-slott/luciamorgon-fran-kalmar-slott

I Ă„r var verkligen ett ”toppen-Ă„r” för Luciafirande. Det finaste LuciatĂ„get kom redan i förra veckan, pĂ„ Falkenbergs motorbana. Ute var det mĂ„nga grader minus och snö. Marschallerna spred ett stĂ€mningsfullt sken. DĂ„ trĂ€der tre ”Lusse-gossar” in i bara sĂ€rken och med glitter i hĂ„ret. Sjungandes en fin sĂ„ng och sprider ljus och glĂ€dje i den mörka vinternatten

sĂ„ fint đŸ„Č

Titta och njut. Kanske kĂ€nner ni igen nĂ„gon av tĂ€rnorna 😉

Nu kan julen komma

..

Inte nog med detta fantastiska lussetĂ„g
det hĂ€nder andra fantastiska saker. Förra Ă„ret letade jag förgĂ€ves efter norrskenet. Utan framgĂ„ng! Men nu vet jag att det finns dĂ€r, för vĂ„r granne, pĂ„ MossahĂ€gnad har sett det och tagit bild!

Norrsken över skogen.

Men det Ă€r inte lĂ€tt att pricka in. Det gĂ€ller att vara uppdaterad. GĂ€rna vara med i nĂ„gon grupp pĂ„ Facebook, dĂ„ kan man fĂ„ tips om det Ă€r gynnsamt ”norrskensvĂ€der”. Det Ă€r ocksĂ„ bra att fĂ„ meddelanden om man Ă€r med i nĂ„gon lokal grupp. ”Det Ă€r norrsken över KĂ€llsjö, nu!” DĂ„ gĂ€ller det att snabba pĂ„, för det varar bara nĂ„gra minuter.

Svante och Sven-Ingvar

HĂ€r Ă€r en bild frĂ„n förra veckan nĂ€r vi letade julgran. đŸŒČ Ronny hĂ„ller pĂ„ att röja i skogen, dĂ„ sĂ„gas det bort mĂ„nga fina granar. Vi hittade en som redan var avsĂ„gad. Nu Ă€r den klĂ€dd och stĂ„r vĂ„rt uterum. NĂ„got annat som ska klĂ€s i Ă„r, Ă€r Nösslinge kyrka. Den klĂ€s med granris vartannat Ă„r. Den 20,e december ska granris frĂ„n skogen pryda denna vackra gamla trĂ€kyrka. Ronny har Ă€ran att fĂ„ vara med gĂ€nget som gör det. En vĂ€ldigt fin tradition. đŸŒČ

I morgon ska vi vĂ€lkomna gĂ€ster frĂ„n Danmark đŸ‡©đŸ‡° Kanske blir de överraskade över att vi har snö. Det finns ingen i Falkenberg, nĂ€stan ingen kvar i Ullared heller, men hĂ€r har vi. Inte jĂ€ttemycket, men det Ă€r vitt överallt. Det beror pĂ„ att vi bor högt. Hela 130 meter över havet. (Ullared ligger vara 80-90 meter över havet). TĂ€nk pĂ„ det nĂ€sta gĂ„ng ni kör hit, det gĂ„r mest upp, upp, upp. (Men vĂ„ra grannar pĂ„ MossahĂ€gnad, har hela 150 meter!)

Som smĂ„ röda Ă€pplen i trĂ€den



Vi vill önska alla vĂ„ra gĂ€ster en god jul 🎄 och ett gott nytt Ă„r!

Julkram frĂ„n Lotta och Ronny. ❀

DĂ„ tar vi – VINTER

I torsdags kom första snön och den har legat i nĂ„gra dagar. Men nu vĂ€ntar mildare vĂ€der igen. NĂ€r snön kommer, dĂ„ Ă€r det helt plötsligt okej med att ”preppa” för jul. Det Ă€r nĂ„got med det dĂ€r vita och kalla som liksom blir starten för julförberedelser och det Ă€r tillĂ„tet att sĂ€tta pĂ„ julmusiklistan pĂ„ Spotify.

I stugan börjar vi ocksĂ„ smyga fram julen. Jag gillar att smyga fram med ljus- och blomster arrangemang. (LĂ„ter vĂ€ldigt avancerat, men det Ă€r det inte!) I gĂ„r var jag i Falkenberg (vi hade faktiskt sovit i vĂ„r lilla strandstuga), i varje fall, sĂ„ finns dĂ€r en fin blomsteraffĂ€r som heter ”Blomsterbörsen”. DĂ€r finns mycket annat Ă€n blommor. Speciellt nu till jul, mycket ”pynt” och speciella ljus. Dessa ljus köpte jag.

De ser precis ut som om de vore riktiga. (Det till och med glĂ€nser i det smĂ€lta stearinet – som ju inte alls Ă€r smĂ€lt stearin). Perfekt nĂ€r man vill ha ljusen tĂ€nda pĂ„ stĂ€llen dĂ€r det inte borde brinna ett riktigt, levande ljus. Jag köpte ocksĂ„ den lilla julstjĂ€rnan. Min syster hade en sĂ„dan och jag fick syn pĂ„ den nĂ€r vi var hos henne förra helgen. ”Hur kan du ha den i en sĂ„dan virkad kruka, sa jag” Hon flinade Ă„t mig och dĂ„ förstod jag ju att det var nĂ„got lurt………. Mycket verklighetstrogen och ska jag köpa plastblommor sĂ„ mĂ„ste de se riktiga ut. Denna gör det.

Sedan smög jag fram en litet jularrangemang till uterummet. Denna fick jag en nyĂ„r av vĂ„ra grannar och jag har sparat ”ljusstake-kotten” och fatet. Nu tog jag dessa och en bit oasis. Traskade ut i skogen för att plocka granris, tallris, blĂ„bĂ€rsris, lingonris och enris, (finns det mer ris att plocka?) Sedan började jag komponera ihop den och jag blev ganska nöjd. Men den mĂ„ste stĂ„ ute, för annars kommer den att barra ganska fort. I gĂ„r pĂ„ blomsteraffĂ€ren köpte jag Ă€ven fyra hyacinter. Skulle göra ett litet blomsterarrangemang med dem ocksĂ„, men det krĂ€vdes mossa. Det har vi ju verkligen mycket av i skogen, men den var stel och frusen. SĂ„ min hyacintplantering fĂ„r vĂ€nta lite.

I stugan blir det ocksÄ mer jul i veckan. Vi förbereder för nya gÀster som ska fira advent hos oss. SÄklart ska det vara mysigt och juligt.

Även om den första snön snart Ă€r borta, tror vi att det snart kommer mer. SĂ„klart hoppas vi pĂ„ en vit Lucia och jul.

VĂ€lkomna till Slamrekullen.

Första frosten, brrrrr!

I veckan som gick, skrapade jag vindrutan för första gÄngen denna höst. -3° stod termometern pÄ. Nu börjar den kalla Ärstiden.

PÄ terassen, i den svarta lÄdan, dÀr det brukar ligga dynor till solstolarna, dÀr ligger nu 4 pÄsar med ved! Ronny jobbar hÄrt med att kapa in ved som ska rÀcka under hela vintern, bÄde till oss och till alla gÀster som ska bo i uthuset.

TĂ€nda brasor och ljus Ă€r ju ett mĂ„ste under den mörka tid som kommer. Men, vi kan ocksĂ„ glĂ€dja oss Ă„t alla höstmarknader och julmarknader som dyker upp över allt. Vi har faktiskt redan varit och besökt en höstmarknad pĂ„ vĂ„rt nĂ€rbelĂ€gna Öströö FĂ„rfarm. De kommer att ha fler julmarknader under hela december, men har Ă€ven öppet vissa dagar i veckan. (De har fina produkter och jĂ€ttemysiga tomtar med fĂ„rull.

NĂ€sta helg (21/10) Ă€r det dags för min favoritmarknad – SkĂ„llareds marknad. Vi har varit dĂ€r mĂ„nga gĂ„nger och det Ă€r alltid lika mysigt. Inget modernt och ”flashigt” utan tvĂ€rt om – omodernt och bra saker att köpa, och det Ă€r det som jag vill ha. Ibland köper vi honung, hjortronsylt, korv, gravdekorationer, godis (sĂ„klart). TvĂ„ gĂ„nger har jag gjort fina halm-fynd. En julbock och en korg med ljus i. Han som gör dem, heter Harry. Massor av gamla fina bilar och smĂ„ söta djur finns dĂ€r ocksĂ„. Go-fika finns att köpa i ett litet hus. (Hembakt sĂ„ klart).

HÀr följer lite tips pÄ markander och evenemang under de nÀrmaste mÄnaderna:

21 Oktober – SkĂ„llareds marknad i Älekulla.

11 – November – J-dagen i Falkenberg. Fredagen den 11 november Ă€r det dags att fira enligt tradition att den nya julbryggden Ă€r fĂ€rdig för att förtĂ€ras. En stor dag i Falkenberg, dĂ„ bryggaren sjĂ€lv Ă„ker runt i hĂ€st och vagn och skĂ„lar med alla krögare i stan. Vi har öppet bĂ„de i restaurangen och nere i baren för att testa pĂ„ Ă„rets julöl frĂ„n Falcon.

18 och 19 November Jul pÄ Vallarna i Falkenberg.

17-19 nov, 24-26 nov, 30nov-3 dec. – Julmarknad pĂ„ Tjolöholmsslott.

23 – 26 November – JulmĂ€ssa pĂ„ Wapnö. Halmstad.

10 December – Jul i gamla stan. Falkenberg. Marknad.

Och sist men inte minst – Jul pĂ„ Liseberg. Ett magiskt jul-place som jag Ă€lskar! Åk dit!

18-19 nov, 24-26 nov, 1-3 dec, 6-10 dec, 13-23 dec, 26 – 30 dec. Jul pĂ„ Liseberg, Göteborg.

Ni ser, det Ă€r en hel del marknader att besöka inför alla högtider. Det Ă€r vĂ€l lika bra att vĂ€lkomna den mörka Ă„rstiden och förberedas sig med massor av ljus, glögg och skumtomtar. (Skumtomtar Ă€r inte goda, men de ska finnas dĂ€r, annars Ă€r det ingen jul! Precis som med leverkorven. Den ligger dĂ€r varje jul. Ingen Ă€ter den, men den ska vara med Ă€ndĂ„ pĂ„ julbordet. Tradition, tror jag 😉

Och se dÀr! Snöpinnarna Àr uppe! Dags att leta julgran!

VĂ€lkomna till Slamrekullen!

Höstnytt i stugan

Visst Ă€r det kul att skaffa lite nytt och byta ut nĂ€r det gamla börjar kĂ€nnas trĂ„kigt och slitet. Det var dags för nya stolar! (Det har det varit ganska lĂ€nge, men vi har inte hittat nĂ„gra bra). Det har vi gjort nu. Faktiskt precis lika som vi har i vĂ„rt uterum. De Ă€r vĂ€ldigt sköna. Bordet vill jag gĂ€rna behĂ„lla, men det Ă€r inte helt bekvĂ€mt det heller. Hur kan ett bord vara obekvĂ€mt, kanske ni undrar. Jo, för det första Ă€r det lite för högt, sedan Ă€r det en ”typ” brĂ€da utmed kanterna, under bordet som gör att man inte kan sitta med det ena benet över det andra (som jag gĂ€rna gör). Kanske kan vi sĂ€nka benen och sĂ„ga ut ett valv i brĂ€dorna under bordet. Men det kan bli problem…. Bordet Ă€r av gammal ek och det Ă€r inte det lĂ€ttaste att sĂ„ga i. Jag tycker att vĂ„rt bord Ă€r sĂ„ fint. Gammalt och fint.

HÀr har ni bordet med de nya stolarna frÄn alla hÄll. Visst blev det bra!

Jag har ett annat bord ”pĂ„ G” ett köp pĂ„ Hebergs Aktioner. DĂ€r har vi inhandlat mycket, bland annat alla vĂ„ra mattor. Den senaste ligger i hallen. Den gamla behövde bytas ut mot en ny och fin frĂ„n Persien. NĂ€sta aktion (dĂ€r jag ska spana in bordet) Ă€r den 15 oktober, alla aktioner sker via nĂ€tet. SĂ„ var det inte tidigare, dĂ„ var det riktiga aktioner med utrop och man fick rĂ€cka upp sitt kundnummer nĂ€r man skulle buda.

SÄ hÀr ser hallen ut nu, med den nya mattan. Det blir sÄ varmt och mysigt med tjocka, röda mattor pÄ det kalla och mörka klinkersgolven.

Vi har Ă€ven ”lite nytt” i hönshuset. 8 nya smĂ„ hönor har flyttat in. Av de gamla finns det bara tvĂ„ kvar och de vĂ€rper inte lĂ€ngre. Nu har de nya kommit igĂ„ng med vĂ€rnandet, men storleken pĂ„ Ă€ggen Ă€r small. SĂ„ söta smĂ„ Ă€gg. Bara lite större Ă€n vaktelĂ€gg.

Vi vĂ„gar inte slĂ€ppa ut dem i inhĂ€gnaden Ă€n, för de svĂ„ra att locka till sig och Ă€r inte tama alls. Snart kommer de att veta att ”jag = god mat”. DĂ„ kommer de! Idag plockade jag en hel spann med maskrosblad och Ă€pplen till dem. DĂ„ blev det kalas!

Ska bli sĂ„ roligt att sĂ€tta in vĂ„ra egna Ă€gg i kylskĂ„pet till vĂ„ra gĂ€ster igen – Ă€ven om de Ă€r smĂ„.

Önskar er alla en hĂ€rlig höst och vĂ€lkomna till Slamrekullen.

Ni ser vad vi har ledigt i vĂ„r kalender i menyn ”kontakt / bokning”.

Lotta & Ronny

BlÄsiga Hans!

Jaha, efter flera veckors trÄkigt sommarvÀder med regn, kom det mer regn och en storm som hette Hans! Han gjorde inte nÄgon glad. Inte vi och inte vÄra gÀster i uthuset, som ÀndÄ tog det hela med jÀmnmod. Vi fick börja tÀnda ljus och elda i kaminerna för att vÀrma oss och fÄ det lite mysigt.

Min mest besökta app heter ”Weather radar” nu för tiden. NĂ€r kommer solen? NĂ€r slutar det regna? NĂ€r kommer stormen? SĂ„ hĂ€r fĂ€rgglad har kartorna inte varit pĂ„ lĂ€nge.

Det blev stormigt vĂ€rre. NĂ„gra trĂ€d blĂ„ste över vĂ€gen och jag fick ta en annan vĂ€g hem. Överallt Ă€r det höga flöden i bĂ€ckar och Ă„ar. VĂ„r brygga nere vid Trollsjön hade slitit sig. I HjĂ€rtaredssjön Ă€r det supermycket vatten och i alla bĂ€ckar i skogen porlar det vatten. Dessutom blev det okĂ€nligt vatten (för bad) vid alla Hallands sjöar och strĂ€nder pĂ„ grund utav alla översvĂ€mningar. Men nu Ă€r det ok badvatten igen.

Det var nÀstan som om sommaren var slut, och hösten hade börjat. Men, sÄ kom det bÀttre vÀder igen. Lagom till att alla barn började skolan, kom sommaren tillbaka. Vi fÄr verkligen hoppas att Augusti och September kommer att ge oss fina dagar och kvÀllar.

Vi har faktiskt förberett oss, och gjort det mysigt i vÀxthuset. Tagit in alla mina petunior (de som inte trivs med regn). I vÀxthuset trivs de. DÀr inne ser det nÀstan ut som det gjorde nÀr vÀxthuset var nytt, och jag ville ha det bÄde som ett rum och ett vÀxthus.

HÀr kan ocksÄ alla vÄra gÀster sÀtta sig med sin frukost eller kaffe eller ett glas vin. Det gör inget om det regnar lite, för det kÀnns nÀstan som att sitta ute. NÀr det börjar skymma tÀnds ledlamporna.

I dag ska vi fÄ nya hönor! De gamla vÀrper sÄ dÄligt. Det blir nÀstan inga Àgg alls. Det Àr sÄ roligt att överraska vÄra gÀster med vÄra egna Àgg. Det har vi ju inte kunnat göra under hela sommaren eftersom de gamla nÀstan helt slutat vÀrpa. Det Àr bruna Lohhman höns vi har. De Àr bra vÀrphöns. SÄ idag ska vi storstÀda hönshus och sÀtta upp nya sittpinnar.

Nybörjare!

Ha en skön söndag.

Ich habe einen Elch gesehen!

Helt plötsligt hĂ€nder det! Och om det hĂ€nder för nĂ„gon av vĂ„ra tyska gĂ€ster sĂ„ Ă€r lyckan total! Det har faktiskt gjort det för flera av vĂ„ra gĂ€ster denna sommaren. Vi har haft en Ă€lgko med tvĂ„ kalvar i nĂ€rheten. Jag har inte sett henne, men det Ă€r det andra som har 😉

Om man inte fĂ„r se nĂ„gon Ă€lg och inte har tĂ„lamod att vĂ€nta pĂ„ att den ska dyka upp, sĂ„ kan man alltid Ă„ka till en Ă€lgpark. Det finns flera fina i SmĂ„land, inte sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n oss. En alldeles speciell Ă€lgpark ligger nĂ€ra Uppsala och heter ”GĂ„rdsjö Ă€lgpark”. Om det inte vore sĂ„ lĂ„ngt dit, sĂ„ hade jag nog besökt det ofta, men man kan följa dem pĂ„ instagram (algmannen). DĂ€r bor Leffe och alla hans Ă€lgar. I Ă„r har han tagit hand om en liten Ă€lgflicka som heter Yra-Anni. Yra-Annis mamma omkom i en trafikolycka. Yra-Anni var dĂ„ bara nĂ„gra dagar gammal, men togs omhand av en familj i nĂ€rheten. Man fĂ„r inte ta hand om vilda djur hur som helst om man inte vet och kan det. Men det kan Leffe – i varje fall nĂ€r det gĂ€ller Ă€lgar. SĂ„ Yra-Anni fick Ă„ka upp till Uppsala och nu bor hon pĂ„ GĂ„rdsjö Ă€lgpark. Ni mĂ„ste bara gĂ„ in och se alla fina bilder och filmer pĂ„ henne! Sök pĂ„ algmannen.

Trots att vi bor mitt i skogen, sÄ ser vi inte Àlgar speciellt ofta, sÄ man fÄr nog sÀga att man har tur nÀr de vÀl dyker upp. Ett par som bodde hos oss en sommar för nÄgra Är sedan Äkte till en Àlgpark i SmÄland. NÀr de kom hem och satt vid borde och drack vin (som ni kan se pÄ bilden) fick de besök. Det var faktiskt inte bara en Àlgko, utan efter kom Àven hennes kalv!

Ja, ibland har man tur! Tur med vĂ€dret Ă€r det inte alla som har. Inte jag i varje fall. Vi svenskar pratar mycket om vĂ€dret. Det beror pĂ„ att det finns sĂ„ vĂ€ldigt mycket vĂ€der att prata om. SĂ„ Ă€r det verkligen denna sommar. I början var det soligt och varmt och vi var rĂ€dda för att det skulle bli en ny sommar -18, med torka och ingen mat till alla djur som gick pĂ„ bete och skogsbrand! Sommar och fint var det i ca 5 veckor, sedan började det att regna och blĂ„sa. Solen kommer fram lite dĂ„ och dĂ„, sedan kommer det ett ösregn. 15 minuter sol, 10 minuter ösregn, 15 minuter sol, 10 minuter ösregn. För en vecka sedan kom det dessutom en storm mitt i sommaren! Den hette Polly och kom frĂ„n Holland. Det ska inte vara storm mitt i sommaren. Inte konstigt att vi mĂ„ste prata om detta elĂ€nde som Ă€r inne pĂ„ sin tredje vecka nu och jag har semester!! SĂ„ vad gör man dĂ„? Myser i stugan, lĂ€ser böcker, tröstĂ€ter och tĂ€nder en brasa. Ronny tar en god tysk öl tillsammans med mina vĂ€nner Majken och Erik 😉

Vi fÄr verkligen hoppas pÄ att detta trÄkiga vÀder snart ska ta slut. Men vi ska vÀl ÀndÄ vara tacksamma för att det inte Àr temperaturer som nere i Europa. DÀr hade jag inte velat vara nu.

Mellan regnskurarna strĂ„lar solen vĂ€ldigt fint, dĂ„ passar jag pĂ„ att gĂ„ ut och ta bilder och plocka lite blĂ„bĂ€r. Även i Ă„r har vi en liten andunge i dammen. Hon blev lĂ€mnad kvar nĂ€r hennes mamma traskade in i skogen till den andra lilla sjön. Hon vĂ„gade inte lĂ€mna vattnet och det finns en anledning till det. Han heter Svante. Svante hade lyckats fiska upp en andunge för nĂ„gra veckor sedan. Jag skrek till Ronny ”SVANTE HAR EN ANDUNGE I MUNNEN!” NĂ€r Ronny satte efter honom blev han sĂ„ paff att han tappade den. Andungen sprang allt var den var vĂ€rd ner till dammen igen, och jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r den som Ă€r kvar. Lilla Anki. Hon fĂ„r havregryn och groddar varje morgon och sĂ„ en liten brödbit pĂ„ kvĂ€llen av Ronny. Snart ska hon lĂ€ra sig flyga och sedan lĂ€mnar hon oss.

HÀr sitter lilla Anki pÄ sin sten.

Det blev en blogg full av djur och vĂ€der sĂ„ jag skickar med en solig solros-hĂ€lsning pĂ„ slutet. Bilden Ă€r frĂ„n förra Ă„ret, i Ă„r blir det inte solrosor pĂ„ Slamrekullen, för jag har inte sĂ„tt nĂ„gra 😉

Ha det sÄ gott!

Bifogar vÄr bokningskalender för resten av Äret och för nÀsta Är. VÀlkomna!

BokningsförfrÄgan: slamrekullen@gmail.com