
Det var sĂ„ jag tĂ€nkte i varje fall. Men det var inte sĂ„ det blev. Denna bilden tog jag den (3 april) efter att det snöat hela natten. Ganska konstnĂ€rlig bild faktiskt. De smĂ„ fĂ€rgglada Ă€ggen som lyser upp i allt det vita……Blir man glad av den dĂ„? Tveksamt. Den hĂ€r vintern vĂ€grar att ge sig sĂ„ lĂ€tt. Trots att det blivit sommartid och April, sĂ„ fortsĂ€tter det att blĂ„sa isvindar, snöa och vara kallt. Lite mer snökaos pĂ„ vĂ€garna blev det ocksĂ„…….
Men det har ju varit varma och hĂ€rliga ”nĂ€stan vĂ„rdagar”. Grodorna i dammen har vaknat och lagt stora högar med Ă€gg. Guldfisken har ocksĂ„ klarat vintern. (DĂ€r finns fler guldfiskar Ă€n den som Ă€r orange, men de Ă€r svarta och mycket svĂ„rare att upptĂ€cka). Vi har sett bĂ„de humlor, bin och fjĂ€rilar i trĂ€dgĂ„rden, men nu har de nog gĂ„tt och gömt sig igen. Det Ă€r sĂ„ ombytligt, vĂ€dret i mars och april, man vet aldrig vad det blir. Visst Ă€r de fina, de smĂ„ vitsipporna.




Lagom till pĂ„sk, satte Ronny upp hönsens ute-hage. Han stĂ€ngslade in hela backen med ett el-hönsnĂ€t och sedan fick de prova friheten. De höns vi har nu, köpte vi i höstas och har aldrig varit utanför hönsgĂ„rden. De Ă€r inte heller sĂ„ tama som de gamla var. Men de gillade sin nya frihet, men ett elstaket var ingen match för dem – snart var de utanför – alla 8! Och de hade ingen lust att gĂ„ tillbaka in i hönsgĂ„rden igen, vilket man ju kan förstĂ„. Om man ska lyckas med att fĂ„nga in 8 stolliga hönor, mĂ„ste man ha majs. Hade vi det? No. SĂ„ vi fick Ă„ka till Ullared och handla majs och sedan efter lite ”lock och pock” var de infĂ„ngade igen. Ganska trötta och mĂ€tta smĂ„ höns.

Visst Àr de fina, vÄra smÄ höns. De Àr av rasen Lohman och lÀgger bruna, fina Àgg. Det Àr sÄ roligt att sÀtta in nÄgra i vÄra gÀsters kylskÄp.
Varje vĂ„r tar jag nya kort i stugan, för att anvĂ€nda pĂ„ Airbnb, Vrbo och Booking.com (som vi precis börjat med). HĂ€r kommer ett litet ”galleri” med nytagna bilder.













Nu kommer den snart igen! Den stora Ă€lgvandringen! Jag har skrivit om detta program förut. Det började sĂ€ndas 2019 och blev sĂ„ populĂ€rt sĂ„ det till och med vann priser. Det kallas för slow-tv och det visar Ă€lgar som vandrar (simmar) över Ă ngermanĂ€lven mot sitt sommarbete. Detta Ă€r inget nytt fenomen, sĂ„ har Ă€lgarna gjort i 1000-tals Ă„r, utan att nĂ„gon visat nĂ„got större intresse för dem. FörrĂ€n det var nĂ„gra filmare som kom pĂ„ att sĂ€tta ut kameror i naturen. PĂ„ strategiska platser, och vipps blev det ”Ă€lg-tv”. Men det Ă€r otroligt fascinerande att se vad som utspelas i naturen i realtid. Vi brukar ha pĂ„ programmet i klassrummet nĂ€r barnen till exempel rĂ€knar matte – istĂ€llet för lugn musik. Det hörs lite vindsus, fĂ„gelkvitter och ibland kommer det en Ă€lg – dĂ„ tar vi paus med ”matten” och tittar pĂ„ Ă€lgen. Ska den simma över nu eller senare….. Det finns ett litet rĂ€kneverk i rutan som visar hur mĂ„nga Ă€lgar som simmat över. I tvĂ„ veckor sĂ€nds den stora Ă€lgvandringen, bĂ„de dag och natt. I Ă„r ska Ă€ven Tyskland fĂ„ tillgĂ„ng till sĂ€ndningarna. Den 22 april startar Ă„rets sĂ€ndningar. (www.svtplay.se)

Vi avslutade lördagskvÀllen med en underbart god middag i Varberg, pÄ Johns Place i Apelviken. Fantastisk god mat och fin utsikt. Dit Äker vi snart igen.
Ănskar alla en hĂ€rlig April!






















































































